Nieuws

Honda’s halveliters flink aangepakt

De voorkanten van de CB500F, CBR500R en CB500X gaan er in 2022 flink op vooruit. Dat Honda werk maakt van de 500’tjes, die met hun 35 kW (48 pk) het maximale uit de A2-regelgeving halen, is logisch. Sinds 2013 verkochten de machines 106.000 keer in Europa. De naakte F is goed voor ruwweg de helft van de verkopen, de R is goed voor 18% en de X voor 35%.

Meest opvallende aanpassing is dat Honda in de nieuwe modellen, met de welbekende 471cc-paralleltwin in het vooronder, de conventionele telescoopvoorvork vervangt door een ø 41 mm Showa SFF-BP upside-down variant. Die erven de populaire instapmodellen van de CB650R en CBR650R. Daarmee is het vooraan nog niet gedaan, het trio beschikt vanaf volgend jaar namelijk ook plotseling over een tweede ø 296 mm remschijf aan de voorzijde. Samen met de radiaal gemonteerde Nissin remklauwen moeten die de – inderdaad redelijk bescheiden – remcapaciteit naar een hoger plan tillen. Lichtere wielen zorgen daarbij voor een nog groter stuurgemak , al had je daar op de huidige modellen al niet over te klagen. De CB500X krijgt er bovendien een paar millimeter extra veerweg bij. Achteraan blijven de vernieuwingen beperkt tot een nieuwe achterbrug. De CB500F komt in twee verschillende grijstinten en geel, het kleurenspectrum van de CBR500R wordt uitgebreid met metallic zwart, terwijl de CB500X er ook in een nieuwe kleur groen komt. Wat de nieuwe CB500-machines gaan kosten, wordt later bekend gemaakt. Info: www.honda.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws