Honda geeft haar spiegels vleugels
In de zoektocht naar meer downforce aan de voorkant van de motor, richten fabrikanten kun pijlen steeds meer op kleine spoilers aan de frontpanelen. Honda niet, zo blijkt uit recent openbaar gemaakte patenttekeningen. Het Japanse merk is namelijk bezig met de ontwikkeling van achteruitkijkspiegels die tevens downforce genereren.
Moderne sportmotoren worden steeds krachtiger, compacter en sneller. In dat kader is voldoende downforce zeer welkom, zodat de motor niet aan wegligging hoeft in te boeten. Vanzelfsprekend worden racemotoren daarom voorzien van kleine spoilers, zodat er meer druk op het voorwiel komt. Een techniek die mondjesmaat ook naar straatmotoren wordt vertaald.
Ook Honda heeft bij haar nieuwe superbike, de CBR1000RR Fireblade, overduidelijk gelet op de downforce. In tegenstelling tot de andere fabrikanten, kiezen de Japanners wel voor een andere weg. Ten minste, daar wijst een eind maart vrijgegeven patent op. Hierin beschrijft Honda hoe kleine vleugelelementen op de achteruitkijkspiegel, alsook het design van de spiegels zelf als aerodynamisch hulpmiddel gebruikt kunnen worden.
Zo zijn er op de bovenzijden van de achteruitkijkspiegels kleine omgekeerde vleugels geplaatst, waardoor de hele spiegel downforce genereert. De aan de zijkant geplaatste vinnen moeten de luchtstroom controleren. Daarnaast is het geheel ook voorzien van een geïntegreerd knipperlicht. Wanneer we dit stukje vernuft voor het eerst in het echt gaan zien, is nog onduidelijk. Wordt het de Fireblade van 2020?