Getest

Hoe rijden de Harley-Davidson Forty-Eight Special en Iron 1200?

Koen is in Kroatië voor de twee nieuwe Sportster-modellen van Harley-Davidson: de Forty-Eight Special en de Iron 1200. Bij die eerste gaat het om een extra versie van de Forty-Eight, met voornamelijk een andere kleurstelling en een andere, comfortabelere zitpositie door een hoger stuur.

Hoe dat rijdt? “Zelfs met mijn 1 meter 92 zit ik best ruim op deze slanke en lage Sportster, dankzij de ver naar voren staande voetsteunen en het niet te dichtbij geplaatste stuur. Met zijn dikke 16-inch-voorband stuurt de Forty-Eight Special ook nog eens verrassend licht en wendbaar, waardoor je op bochtige wegen en in het krappe werk weinig voelt van de circa 270 rijklare kilo’s. Op hoog tempo wordt het geheel wel wat beweeglijk en de grondspeling is mede door het makkelijke sturen snel opgebruikt, maar dat zal niemand verbazen”, aldus Koen.

Iron 1200
De Iron 1200 is de (op veler verzoek) zwaarder gemotoriseerde variant van de Iron 883. Opvallende verschillen met de Forty-Eight Special uit dezelfde Sporter-familie: veel meer naar achteren staande voetsteunen, een dichterbij komend hoog stuur, een groter en smaller 19-inch-voorwiel in een slankere voorvork en een klein stuurkuipje.

“Hij stuurt nog een stukje lichter en preciezer dan de Forty-Eight Special en heeft ook merkbaar meer grondspeling, waardoor je met name in hairpins met meer vertrouwen kort afdraait. Minpunt voor lange rijders is de zitpositie, waarbij door het lage zadel en de positie van de voetsteunen je met opgetrokken knieën zit, met een te dichtbij komend stuur voor lange armen. Geen motor voor iemand boven de 1 meter 90, eigenlijk.”

Beide motoren hebben het bekende 1200-blok, dat vergeleken met de nieuwe Milwaukee-Eight-blokken merkbaar rauwer aanvoelt en ook graag wat hoger in toeren wordt gehouden. Dat past dan wel weer bij het meer levendige karakter van de Sportsters.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws