Nieuws

Herrie-pijpen in de anderhalve-meter-samenleving

Nu er tot 1 september geen evenementen mogelijk zijn, is er ook een streep door de TT en de (verzette) WK Superbike-races gegaan, evenals alle andere wedstrijden. Natuurlijk hopen we allemaal dat er dit najaar alsnog gereden kan worden, maar 2020 lijkt steeds meer een verloren sportseizoen te worden.

In de nieuwe anderhalve-meter-samenleving zijn volle tribunes langs het TT-circuit, een dichte mensenmassa op een muziekfestival of een uitverkocht voetbalstadion in één klap in een totaal ander daglicht komen te staan.

Wat dat betreft mogen wij onszelf gelukkig prijzen met onze motorhobby. Natuurlijk was er traditioneel rumoer toen we op de eerste zonnige zondagen allemaal tegelijk op pad besloten te gaan – uiteraard in grote groepen om volop van onze veelgeprezen individuele motorvrijheid te genieten –, maar nu het besef van die onhandigheid is ingedaald kunnen wij onze hobby binnen de landsgrenzen redelijk normaal uitoefenen.

Even leek het er nog op dat de corona-maatregelen onder aanvoering van de Nijmeegse burgemeester Bruls (als voorzitter van het Veiligheidsberaad opeens onderkoning van Nederland) als kapstok werden gebruikt om motorrijders van dijkweggetjes en toeristische plekken te weren, maar gelukkig weigerden veel andere burgemeesters die maatregelen oneigenlijk te gebruiken, zodat wij met respect voor de RIVM-regels, de omgeving en de medemens redelijk normaal – individueel of in hele kleine groepjes – konden en kunnen blijven rijden.

Toch wil ik op deze plek ook even de hand in eigen boezem steken: open uitlaten zijn veel te vaak een bron van irritatie en zo langzamerhand dus echt passé. Ik ben absoluut niet roomser dan de paus, maar zouden die motorrijdende herrieschoppers in de gaten hebben dat je met dat lawaai je gebrek aan rijkunst absoluut niet compenseert?

Stoer?
Ooit was het een soort van stoer om met open uitlaten te rijden, tegenwoordig heeft het eerder iets zieligs. Ook uit de ingezonden brieven op pagina 75 blijkt dat het geen kwaad kan om als motorrijders in de spiegel te kijken. Juist als we op dit vlak zelfregulering toepassen en de open uitlaten in de ban doen (en in de bebouwde kom een versnellinkje hoger gaan rijden), zullen we als groep serieuzer worden genomen. Bovendien krijgen we door die herrie-pijpen niet alleen een slechte naam, maar zullen er ook maatregelen volgen. Dan zullen er steeds meer wegen voor ons afgesloten worden en klopt ook een regelmatige technische controle – lees: APK – weer op de deur. Dus mocht die APK er in Nederland alsnog komen, dan weet je in elk geval wie je daarvoor moet bedanken.

Bovendien is het zaak om juist nu te laten zien dat de motorwereld volwassen is. Als onze economie straks weer op gang komt moet er immers een alternatief komen voor het openbaar vervoer. Met duizenden forensen in de spits in propvolle treinen en bussen gaan zitten is voorlopig immers geen optie en extra auto’s zorgen dan voor lange files. Juist dan zouden motorfiets en motorscooter een serieus alternatief kunnen zijn. De Rai heeft dit inmiddels aangekaart bij de overheid en gepleit dat ervaren automobilisten ook op een lichte motor of scooter zouden mogen rijden, iets wat in de ons omringende landen een groot succes is. Je zou deze oplossing als overheid zelfs kunnen stimuleren door belastingvoordeel of aanschaf- subsidie, net zoals voor elektrische auto’s geldt. En waarom ook niet: motorfietsen zijn schoner en veiliger dan ooit dankzij Euro5, ABS en andere hulpsystemen.

En met meer motorrijders op de weg zal het relatief gezien ook veiliger worden omdat andere weggebruikers er meer aan gewend raken en automatisch meer rekening met ons gaan houden. De laatste weken zagen we wat dat betreft helaas te veel ongelukken met afslaande automobilisten die tegemoetkomende motorrijders over het hoofd zagen. Blijkbaar leven velen in een corona-trance, waardoor ze dus nóg slechter opletten in het verkeer dan gewoonlijk; hou daar rekening mee als je de komende weken van de motor gaat genieten!

– Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren op deze warmdraaien? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus .nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws