Harley mikt op vrouwen
Noem het de ultieme vrouwvriendelijkheid, noem het fantastische marketing. Maar met Marissa Miller (ex lingerie model) als boegbeeld gaat Harley-Davidson haar doelgroep gericht met 100% vergroten.
Marissa Miller is een onderdeel van een plan van Harley-Davidson om meer motoren aan vrouwen te verkopen. Sinds 2007 zijn de motorverkopen in de VS met 41 procent ingezakt; die van Harley-Davidson kelderden 37 procent. Ondanks deze recessie heeft het bedrijf nu het marketingbudget verdubbeld, en wordt het beschikbare geld ingezet om meer en bredere doelgroepen te benaderen.
Maar wat kunnen we verwachten van Harley-Davidson op het gebied van vrouwen?
Harley-Davidson dealers houden een paar keer per jaar een ladies evening. De uitgenodigde dames zien op zo’n avond bijvoorbeeld dat zo’n reusachtig zware motor wel goed controleerbaar is, en dat motorrijden echt niet zo gevaarlijk is als sommigen denken.
Harley-Davidson past ook z’n modellen aan op de vrouw. Een op de vijf verkochte motoren is momenteel de Sportster. Stoer en Harley genoeg. Maar ook prima geschikt voor vrouwelijke rijders.
Onlangs lanceerde Harley ook de Super Low, een model dat 75 kilo lichter is dan de gemiddelde motorfiets in het gamma en dankzij een extreem lage zit, gemakkelijk te rijden is.
Het hele plan heeft inmiddels al goede resultaten opgeleverd: vijftien jaar geleden was maar 2 procent van de Harley-Davidson kopers een vrouw en tegenwoordig is dat gestegen naar 12 procent
Mooi allemaal. Maar je zou bijna vergeten dat de Sportsters ooit als Triumph Bonneville beaters zijn begonnen. En dat ze ook voor ons, jongetjes, nog heel leuk zijn.