Harley-Davidson werkt aan nieuwe luchtgekoelde V-Twin
Harley-Davidson werkt aan een opvolger van haar Milwaukee Eight. Een nieuwe, luchtgekoelde twin die meer toeren moet kunnen draaien dan zijn voorganger. Dat blijkt uit recent openbaar gemaakte patenttekeningen.
Gezien de traditionele aard van Harley zal het niet als een verassing komen dat de motorfabrikant naast nieuwe ontwikkelingen als een vloeistofgekoelde DOHC-constructie, ook zo lang mogelijk vast blijft houden aan een luchtgekoelde V-twin. Via een recent openbaar gemaakte patentaanvraag zijn nu de eerste details van Harley’s nieuwe blok inzichtelijk geworden.
Zodoende weten we dat ook de nieuwe motor vier kleppen per cilinder en stoterstangen heeft. Die laatste worden bij het nieuwe blok, in tegenstelling tot de huidige configuratie, aan weerszijden van de cilinder geplaatst. Daarmee krijgt het blok in ieder geval een heel eigen smoel en verdwijnt de kenmerkende ‘kale kant’.
Wat ook verdwijnt zijn de gevorkte tuimelaars. In ruil daarvoor rust Harley het nieuwe blok uit met enkele tuimelaars. Deze drukken vervolgens op een klepbrug waarmee beide kleppen op de inlaat- of uitlaatzijde bediend worden. Voordeel van deze oplossing is dat eventuele kantelkrachten op de klepstelen verminderd, ofwel volledig geëlimineerd worden. En dat is weer gunstig voor de slijtage/levensduur van de klepstelen en klepgeleiders.
Om te voorkomen dat deze klepbruggen verschuiven of roteren, laat Harley ze langs een geleidingsas op en neer bewegen.
Nieuw is deze oplossing overigens niet. Zo wordt hij onder meer bij enkele vrachtwagens en bootmotoren gebruikt. Daarom weten we ook al dat de constructie niet per se geschikt is om veel toeren te draaien. In de bekende blokken is het met een top van zo’n 4.000 toeren bijvoorbeeld gedaan. Harley-Davidson beweert echter 6.800 tot 7.000 tpm te bereiken. Gezien de top van 5.500 toeren van de huidige Milwaukee Eight een beste sprong.
Waarom Harley hiervoor kiest? Dat is voorlopig gissen. Een reden zou kunnen zijn dat de Amerikanen met de klepbrug-constructie kleinere en stijvere tuimelaars kunnen gebruiken. In de patentaanvraag wordt daarnaast een makkelijker onderhoud als voordeel genoemd.