Nieuws

Giancarlo Morbidelli overleden

Giancarlo Morbidelli, die internationale faam vergaarde met zijn Morbidelli Grand Prix motorfietsen is na een lang ziekbed overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Morbidelli is 83 jaar geworden.

De selfmade Italiaan met kenmerkende spierwitte haardos vergaarde zijn fortuin met de productie en verkoop van houtbewerkingsmachines. Het stelde hem in staat zijn echte passie de financieren: de wegrace. Morbidelli richtte een eigen Grand Prix-team op, dat zijn eigen racers ontwierp. Het bleek een succesverhaal. Na een korte aanloopperiode wist het team tussen 1975 en 1977 liefst vier wereldtitels in de wacht te slepen.

Morbidelli was nog tot 1982 actief in de GP’s, daarna viel het doek voor de Italiaanse renstal. Voor Giancarlo, vader van voormalig Formule 1-coureur Gianni Morbidelli, betekende het dat hij zijn passie even op een laag pitje moest zetten. Tijdelijk gelukkig, in 1999 verkocht Morbidelli zijn bedrijf om zich weer te richten op datgene waar echt zijn hart lag: motorfietsen. Zijn voormalig fabriek werd ontmanteld en vervolgens omgetoverd tot museum met meerdere tentoonstellingsruimten.

Omdat Morbidelli het als kleine fabrikant opnam tegen de grote fabrieken uit Japan, verzon hij soms de meest bizarre constructies. Zijn 500cc GP-racer bijvoorbeeld, was uitgerust met een aluminium monocoque-frame en een tank voorzien van afzonderlijke kamers. Dit laatste met als doel het tegen gaan van klotsende benzine met een steeds leger rakende tank om zo de wegligging te verbeteren. Of zijn 250cc racer met dicht voor- en achterwiel. Niet dat deze concepten bijzonder goed werkten, maar het was zeker vernieuwend.

De tweetakt racemotoren werden in eerste instantie alleen voor zijn eigen team gebouwd, maar vanaf 1976 werden de 125 en 250cc machines ook verkocht aan privérijders, hetzij onder de naam MBA (Morbidelli Benelli Armi). Naast racemotoren, rolden er ook toermotoren uit de fabriek van Morbidelli. Zo bouwde zijn bedrijf ook een bijzondere motorfiets die je hierboven ziet, met een 750cc V8 in het vooronder. Van deze machine zijn er uiteindelijk slechts vier gebouwd, wat op zich niet zo heel vreemd is gezien het nogal forse prijskaartje dat er destijds aan hing. De elegante Morbidelli V8 moest een flinke 60.000 dollar kosten.

Helaas is de collectie van Morbidelli niet langer te zien in Pesaro. De familie heeft vorig jaar namelijk besloten het museum te sluiten en de collectie te koop aan te bieden.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.