Nieuws

Gevaar in Alkmaar


In de afgelopen zes maanden zijn ongeveer 50 motorrijders onderuit gegaan op het Kooimeerplein in Alkmaar. De oorzaak van deze ongevallen is voor Rijkswaterstaat niet duidelijk, vandaar dat de KNMV en de MAG samen met de wegbeheerder bekijken welke actie er nu moet worden genomen.

Eind 2013 is het plein volledig op de schop gegaan. Het asfalt was aan vernieuwing toe en er was reden om, in verband met de doorstroming, naar de rijstrookindeling te kijken voor een snellere afwikkeling van het verkeer. Dit betekende vervanging van asfalt, nieuwe indeling rijstroken en nieuwe detectielussen die de techniek rondom het plein aansturen. Al vrij snel na de oplevering bleek dat een aantal overgangen tussen de asfaltstroken niet aan de gestelde kwaliteitsnorm voldeden. Hier is de aannemer voor teruggeroepen en is het probleem verholpen.

Gevolg hiervan was wel dat de reparatiestroken duidelijk in het wegdek zichtbaar en voelbaar zijn. Als extra controle is er vlak voor de zomer van 2014 nog een extra stroefheidsmeting gedaan op de gerepareerde naden. Het resultaat: cijfers die voldeden aan de gestelde normen volgens de richtlijnen van Rijkswaterstaat.

En denk er eens over na lid te worden van de KNMV of de MAG. Want ook onze zaak verdient verdediging.

Echter, na de zomer van 2014 kwamen de eerste meldingen bij de MAG, de KNMV en Rijkswaterstaat binnen over motorrijders die onderuit waren gegleden. Begin september 2014 werd daarom besloten extra te vegen om losgeraakt split op te ruimen. Helaas bleven de meldingen binnenkomen, met als gevolg een nieuwe stroefheidsmeting in november. Deze meting vond plaats over het gehele plein met een interval van vijf meter. Wel is het zo dat dit gebeurt in het spoor van de linkerwielen van een auto. Een andere positie dus dan die van de motorrijder! De door Rijkswaterstaat gestelde normen werden nog steeds gehaald tijdens de stroefheidsmeting, met als opmerking dat er een aantal pieken en dalen werd geconstateerd.

Omdat de meldingen bleven binnenkomen en de oorzaak nog steeds niet duidelijk was, heeft Rijkswaterstaat besloten om in december 2014 extra waarschuwingsborden ‘slipgevaar’ te plaatsten. Verder heeft Rijkswaterstaat afgelopen februari weer een visuele inspectie gedaan, om te kijken of er toch niets raars te ontdekken viel. Hier kwam wederom niets uit, anders dan dat er wel veel reparatieplekken te zien zijn en dat de detectielussen slordig zijn afgewerkt. Kortom, Rijkswaterstaat zit spreekwoordelijk met de handen in het haar, want de feiten laten zien, dat er in de afgelopen periode, van augustus 2014 tot en met februari 2015, veel motorrijders onderuit zijn gegaan, maar dat het ‘waarom’ tot op heden niet duidelijk is.

Rijkswaterstaat zal camera’s plaatsen om te bekijken of er iets bijzonders op te merken valt in het rijgedrag van verkeersdeelnemers op het plein. Verder wordt er nog eens kritisch gekeken naar de wijze waarop de stroefheidsmeting is gedaan.

De belangenorganisaties voor motorrijders KNMV en MAG doen opnieuw een oproep aan motorrijders om ongevallen te blijven melden. De organisaties gaan wederom contact opnemen met gedupeerden om te proberen de meldingen verder te analyseren. KNMV en MAG blijven dus de vinger aan de pols houden en gaan er vanuit dat er een oplossing wordt gevonden voordat het motorseizoen echt begint.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws