Getest

Gratis online lezen: Eerste Test Yamaha XSR125

Was je in de markt voor een leuke A1-motorfiets, dan kwam je bij Yamaha tot noch toe automatisch uit bij de hyper nakeds of supersports. Vanaf juni kun je echter ook een deurtje verder kijken, de Japanners breiden hun Sport Heritage-lijn namelijk uit met de XSR125. Wij gingen er mee op pad in en rond onze nationale hoofdstad!

Hyper naked, supersport!? Je zou bijna vergeten dat we het hier over een – beetje denigrerend gezegd – 125-je hebben.

ET 11

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

Beide termen zeggen in deze ook helemaal niets over bijvoorbeeld vermogen of topsnelheid, maar over het beoogde inzetgebied. De YZF-R125 bedient de gekuipte sportrijder, de MT-125 de naakte…eh…sportrijder. Met het oog op een jonge doelgroep, die doorgaans wat sneller in het leven staat dan de meer gerijpte medemens, best begrijpelijk. Alleen staat jong natuurlijk niet per definitie synoniem voor snelheid en sportiviteit, karakter en individualiteit zijn eveneens aspecten die bij veel van hen hoog in het vaandel staan.

Echte Faster Son

ET 04

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

En voor wie daar op A1-vlak nu gehoor aan wil geven, zou de nieuwe XSR125 wel eens een héél goede kandidaat kunnen zijn. Het aanstekelijke retro-uiterlijk, natuurlijk grotendeels geïnspireerd door de kenmerkende ronde lijnen en details (koplamp, lang en vlak zadel, tank) van de overige Faster Sons-afstammelingen, geeft de eencilinder in ieder geval een heel eigen gezicht. Een gezicht ook dat zomaar bij een veel breder publiek in de smaak zou kunnen vallen, denkt Yamaha. Ze positioneren de 125 dan ook niet enkel als A1-machine, maar ook als prima alternatief voor de auto voor woon-werkverkeer of vervoer in een stedelijke omgeving. De reden ook dat Amsterdam als locatie voor de lancering is gekozen.
In theorie heeft de eencilinder inderdaad uitstekende papieren in huis voor het drukke stedelijke verkeer. De 140 kilo rijklaar belooft in ieder geval een lekker wendbaar, speels fietsje, ondanks dat het maximale vermogen van 15 pk natuurlijk niet heel erg tot de verbeelding spreekt. Een wettelijk bepaald maximum voor A1-motoren uiteraard, het topvermogen op zich is volgens Yamaha ook niet het doel, het gaat veel meer om de manier waarop je er komt.

Moderne eencilinder

ET 02

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

Precies de reden waarom de 124cc metende eencilinder, de eerste binnen Yamaha’s 125-line-up trouwens die aan de Euro5-norm voldoet, is voorzien van een variabele klepbediening. De inlaatnokkenas is voorzien van een tam en scherp nokprofiel, met het omschakelpunt bij exact 7.400 toeren. Voornaamste doel hiervan is natuurlijk vooral een sterk middengebied combineren met een prettig eindschot, al moet je dat uiteraard wel in het juiste perspectief plaatsen. De klinkers vliegen je nog altijd niet om de oren wanneer het gas tegen de stuit gaat. Maar voor een A1-motorfiets komt de XSR125 behoorlijk rap van de plaats, zo blijkt op de eerste kilometers door het drukke verkeer van Amsterdam. Ruim voldoende power om energiek tussen het overige verkeer door te soleren, waarbij de eencilinder zich zelfs van een enigszins elastische kant laat zien. Het blok pakt al vanaf lage toerentallen mooi op (wel met een licht aan/uit-moment) en ontvouwt zijn vermogen op heel lineaire wijze tot aan de toerenbegrenzer, die bij 11.000 toeren de feestvreugde tot een eind brengt. Je kunt dus uiterst ontspannen relatief laagtoerig je rondje maken, maar wil je de gang er een beetje sportief in houden, dan is het wel wijs om de toerentellernaald boven de vijf- à zesduizend toeren te houden. Dat betekent veelvuldig schakelen, wat dankzij de bekrachtigde koppeling met remkoppelbegrenzer (anti-hop) niet heel veel kracht kost gelukkig. De versnellingsbak met korte schakelwegen laat zich daarbij van een lekker soepele kant zien, enkel de eerste versnelling liet zich soms wat moeilijk inleggen.

Hoe stuurt ‘ie?

ET 01

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

We duiken onder de A10 door en met Durgerdam kondigt zich ook het waterrijke, groene achterland van Noord-Holland aan. Op de weinig comfortabele klinkerwegen valt de behoorlijk straffe afstelling van de vering op, opvallend sportief voor een motorfiets als deze. Misschien niet heel verwonderlijk gezien het feit dat aan de basis van de XSR de sportievere MT-125 staat. Echter is het rijwielgedeelte niet zomaar één op één overgenomen. Zo is de XSR uitgerust met een iets dunnere voorvork (Ø 37 mm tegenover Ø 41 mm van de MT) en heeft ‘ie een iets kleinere remschijf voor met een conventionele remklauw, waar de MT-125 een radiale remklauw draagt. Ondanks het meer allround karakter van de XSR is de afstelling dus nog steeds relatief sportief, iets waar we op weg naar de kust dankbaar de vruchten van plukken. Geen bochten in Nederland? Dan zoek je blijkbaar niet goed, want ze zijn er wel degelijk. En daarin voelt de XSR zich als een vis in het water. Dat ‘ie een uiterst lichtvoetig stuurkarakter tentoon spreidt, is gezien het gewicht en de smalle 140 achterband misschien niet heel verwonderlijk, de stabiliteit in de bochten echter wel. Zowel voorvork als achterschokbreker (met hevelsysteem) doen hun werk gewoon uitzonderlijk goed en houden de eencilinder strak op lijn. De IRC Trailwinner D211 banden spreken daarbij niet heel erg tot de verbeelding, op droog wegdek doen ze hun werk echter helemaal prima. Dit in tegenstelling tot de voorrem, die toch wel erg veel kracht vergt wil je de boel een beetje vertragen.

Uitrusting

ET 03

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

Helaas zijn zowel koppelings- als remhendel niet instelbaar en dat is best een beetje jammer gezien de verdere uitrusting en de liefde voor detail van de eencilinder (o.a. XSR-logo in koplamp). Het ronde, negatief LCD dashboard bijvoorbeeld, is misschien niet van de moderne TFT-generatie, maar ziet er fris en modern uit, is uiterst informatief en sluit optisch heel goed aan op de verdere retro-styling. En dan zijn er bijvoorbeeld ook nog zaken als een led achterlicht en koplamp, fraaie aluminium componenten (o.a. voet- en koplampsteunen) en de overall nette afwerking, die de XSR toch wel duidelijk boven de gemiddelde 125cc A1-motorfiets tillen!

Conclusie

ET 08

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

Er wordt nog altijd vaak wat denigrerend over een A1-motorfiets gepraat. Toegegeven, er zijn ook meer dan voldoende voorbeelden uit het verleden waar een lage prijs belangrijker bleek dan kwaliteit, uiterlijk of rijeigenschappen. Maar ‘das war einmal’, de actuele A1-generatie is gewoon ronduit volwassen en daarvan is de nieuwe XSR125 zonder twijfel een lichtend voorbeeld. Zowel in ergonomische zin, motorrijders tot over de 1.90 meter kunnen er prima opzitten, maar ook qua uitrusting en afwerking. Het enige wat niet volwassen is, is de prijs. Voor € 4.999,- staat ‘ie namelijk bij je in de schuur!


Verder optuigen?

ET 06

Foto: Matthijs van Roon; Henny B. Stern

Uiteraard kan ook de XSR125 een stukje gepersonaliseerd worden middels wat opties en extra’s. Daarbij heeft Yamaha een aantal accessoires samengevoegd in een tweetal pakketten, die beide een bepaalde karaktertrek van de 125 net even wat verder uitdiepen.

Racer-pakket
– Topkuipje met steunen
– Tankpads zijkant
– Covers voor zijkappen
– Kentekenplaathouder
Prijs: € 520,00

Street-pakket
– Flyscreen
– Valblokken
– Aluminium zijpanelen voor onderkuip
– Radiateurcovers
– Kentekenplaathouder
Prijs: € 545,00


MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder motor, balansas, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, benzine-injectie Ø 30 mm, geregelde katalysator, 235 watt dynamo, accu 12 V/6 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring ketting.
Boring x slag 52,0 x 58,7 mm
Cilinderinhoud 124 cc
Compressie 11,2 : 1
Max. vermogen 11,0 kW (15 pk) bij 10.000 tpm
Max. koppel 11,5 Nm bij 8.000 tpm

RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 37 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 267 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw, ABS.
Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 3.75 x 17
Banden 110/70-17; 140/70-17

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.330 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 95 mm, veerweg v/a 130/110 mm, zithoogte 815 mm, rijklaar gewicht volgetankt 140 kg, tankinhoud 11 liter.
Garantie 2 jaar
Kleuren rood, geel en zwart
Prijs NL € 4.999,- / B € 4.599,-

INFO NEDERLAND EN BELGIË Yamaha Motor Europe, www.yamaha-motor.eu

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha teaser YZF-R9

Yamaha teaser YZF-R9

6 oktober, 2024

Begin dit jaar werd bekend dat de Yamaha R6 afgelost gaat worden door de nieuwe R9. Op 9 oktober moet er meer ...
Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...

Overig nieuws