Site pictogram MotoPlus

Eerste test Voge 500DSX

De 500DS van Voge krijgt er een avontuurlijker familielid bij. Met zijn grote spaakwielen en Metzeler Tourance banden is het op de 500 DSX nog aanlokkelijker om het asfalt te verruilen voor onverharde wegen. Of neem dit advies aan: blijf lekker op de weg en geniet.

Naast de 500DSX introduceert Voge ook direct de 500DSX LX. Dat is een mond vol, maar LX staat in dit geval voor een machine die over een aluminium kofferset (inclusief topkoffer en rek) beschikt. De meerprijs voor een LX bedraagt in België € 800,- en in Nederland komt er € 900,- bovenop de verkoopprijs. Voor een bescheiden € 8.549,- koop je dus een halveliter machine met volop bergruimte. Een kale Honda CB500X – waar Voge met een meer dan schuin oog naar heeft gekeken – kost € 8.449,-.

Opstappen en wegwezen

Foto: Jonas Roosens

Voor een ouderwetse ‘meier’ extra heb je dus een middenklasse allroad die vergelijking met de Honda beschikt over een flinke bak bagageruimte. Ook verder is de Voge verrassend compleet uitgerust. Een middenbok zit er standaard op en dat geldt ook voor een TFT-dashboard met Bluetooth-connectiviteit, uitschakelbaar ABS, USB-oplader en bandenspanningsmeter. Bovendien doet de Voge het met lekker avontuurlijke spaakwielen en de Honda met gietwielen. Al durf ik er mijn spaargeld op in te zetten dat de meeste DSX’en alleen maar asfalt voorgeschoteld gaan krijgen. Het is een ondergrond waar de allroad prima raad mee weet.
Door zijn prijs en cilinderinhoud, krijg je de neiging om de 500DSX als een kleine allroad te beschouwen, maar dat is niet terecht. De motorfiets biedt namelijk een zeer volwassen zitplek. De benen hebben ruim voldoende plek en het bovenlichaam zit aangenaam actief op de motorfiets. Het zadel heeft wel een kuilvorm, maar al met al zit je goed op de DSX. Het is ‘opstappen en wegwezen’ op de 500DSX. De motorfiets zet zich daarbij overtuigend neer als woon-werkfiets. Al moet je van het ruitje geen wonderen verwachten.

Soepel blok

Foto: Jonas Roosens

Van het 46,2 pk sterke motorblok moet je eveneens geen wonderen verwachten. Het vermogen is zo bescheiden dat het A2-rijders in beeld brengt. Door de korte gearing voelt het blokje overal levendig, maar het draait daardoor wel redelijk wat toeren. Bij 100 km/uur is het al goed voor 5.000 tpm. Het geluid uit het fraaie korte dempertje is daarbij vol bravoure en werkt sfeerverhogend. Dat laatste geldt niet voor de vibraties. Die komen op de ene gereden DSX wel stevig in het zadel door en op de andere DSX niet. Wel zo prettig: het blok heeft slechts om de tienduizend kilometer een servicebeurt nodig. Ook prettig: de versnellingsbak schakelt lekker licht en het blok is soepeler dan gedacht. Dit ‘kleintje’ begint zelfs binnen de stadsgrenzen in zesde versnelling niet te bokken. Het is een eigenschap die je ook in een file weet te waarderen. Een gemiddeld verbruik hebben we niet kunnen vaststellen tijdens de testrit. Als het ook maar een beetje in de buurt komt van het Honda 500-blok, dan kom je dankzij de zeventien liter benzinetank flink ver.

Opvallend stuurgemak

Foto: Jonas Roosens

De vering van KYB verricht goed werk. Bij een kasseistrook laten we bewust het geasfalteerde fietspad ernaast links liggen en gaan we vol voor de marteling van het kinderkopje. De vering weet er prima raad mee, zelfs op deze gevreesde ondergrond blijft rijden op de 500DSX een comfortabele ervaring. Ook op hogere snelheden en op asfalt van betere kwaliteit is er weinig reden tot klagen. Het levert een volwassen stuurgedrag op. Het stuurgemak is tegelijk opvallend. Het kost geen enkele moeite om de motorfiets van links naar rechts te gooien. Daarbij voelt de Voge niet als blikken speelgoed aan, maar gewoon als ieder andere motorfiets. Een merk als Voge heeft de kwaliteitskloof ondertussen echt wel gedicht. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Nissin-remmen die gewoon goed doen wat ze moeten doen.

Economisch woon-werkverkeer

Foto: Jonas Roosens

Op het eind van de dag heeft de 500DSX zijn punt gemaakt. Het is een prima motorfiets voor alledag voor mensen die aan hun portemonnee denken en voor mensen voor wie het niet zo zwaar hoeft of die anders willen zijn. Dat anders zit niet zozeer in de rijervaring die de Voge biedt want die is verrassend gewoon en tegelijk leuk. Natuurlijk benadrukt Voge graag het avontuurlijke karakter van de 500DSX, maar deze motorfiets moet zeker kunnen uitblinken in economisch verantwoord woon-werkverkeer of weekendritten waar het niet op haren en snaren hoeft. De ‘kleine’ allroad is ruim genoeg om al die ritten geen straf te maken en het blok is soepel en krachtig genoeg om geen irritatie op te wekken. Hiermee kun je echt alle dagen uit de voeten.

Technische gegevens Voge 500DSX

MOTOR vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, DOHC, vier kleppen per cilinder, brandstofinjectie, zesversnellingsbak, natte platenkoppeling, O-ring-ketting.
Boring x slag 67 x 66,8 mm
Cilinderinhoud 471 cc
Compressie 10,6:1
Max. vermogen 34,5 kW (46,2 pk) bij 8.500 tpm
Max. koppel 42,5 Nm bij 7.000 tpm

RIJWIELGEDEELTE dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger-remklauw.
Bandenmaat 110/80 – 19; 150/70 – 17
Banden in de test Metzeler Tourance

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.477 mm, zithoogte 830 mm, drooggewicht 194 kg, max. belading n.b., tankinhoud 17 liter.
Garantie 2 jaar
Service-intervallen elke 10.000 km
Kleuren zwart, rood en grijs
Prijs NL € 7.649,- / BE € 6.699,-
INFO www.vogemoto.nl

Mobiele versie afsluiten