Getest

Eerste test Tracer 900/900GT: Bestemming getraceerd

Drie jaar geleden kwam de Tracer 900 voor het eerst op de markt. Tijd voor een update, dachten ze bij Yamaha. Dus werd het 2018 model van de populaire driecilinder een flinke restyling die met name het toeraspect van deze veelzijdige motor verder benadrukken. Met deze tweede generatie wordt ook meteen een extra versie met luxere specificatie gepresenteerd: de Tracer 900GT. Wij reden met beide versies in Zuid-Spanje, in de bergachtige omgeving van Granada.

Wat is er allemaal nieuw aan deze tweede generatie Tracer 900? Duidelijk zichtbaar is de nieuwe vormgeving, die dezelfde stijlelementen behoudt (vooral de ‘zwevende zijpanelen’ vallen op) maar vloeiender en verzorgder oogt. De totale hoogte is van 1.345/1.375 mm naar 1.375/1.430 mm gegaan. Zowel de basishoogte als het stelbereik van de nu anders gevormde ruit is dus vergroot (naar 55 mm).

De nieuwe Yamaha Tracer 900 (r) en Tracer 900GT (l)

Het 2018-model heeft een 16,5 mm smaller stuur en zelfs een 100 mm kleinere totale breedte, dankzij de slanker gevormde handkappen. Een praktisch voordeel bij filerijden, stadsverkeer en binnen stallen. De driehoek stuur-zadel-voetsteunen is nagenoeg gelijk gebleven. Wel is door een nieuw, anders gevormd en dikker gevoerd zadel (met variabele dichtheid van de schuimvulling)
de zithoogte 5 mm vergroot: die was 845/860 mm en is nu 850/865 mm. Het zadel is dus wederom in twee hoogten instelbaar.

Een heel wezenlijke verandering is de achtervork: de gegoten aluminium swing arm is nu maar liefst 60 mm langer – van 532 naar 592 mm – om een meer toergerichte geometrie te krijgen met meer stabiliteit en relatief minder duik. De wielbasis is hierdoor gegroeid van 1.440 mm naar 1.500 mm. Hierin zit ook een deel van de 12 mm langere veerweg achter. Ook is de vering aangepast aan de langere swingarm.

Op de GT-versie heeft de voorvork als extra een stelschroef voor ingaande demping ( bovenop de linkervorkpoot) en de achterschokdemper heeft op de GT een handig handstelwiel voor de veervoorspanning. Het motorblok is ongewijzigd overgenomen van zijn voorganger en dat is niet zo gek, want dat smeuïge en sterke driecilinderblok was altijd al hét sterke punt van de Tracer
900.

Benieuwd hoe dit rijdt? Je leest het in MotoPlus 08/2018, vanaf vrijdag 20 april in de winkel.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.