Getest

Eerste indruk: Kawasaki Z650RS

In en rond het Franse Marseille konden we eerder deze week alvast rijden met Kawasaki’s nieuwe neo-retro, de Z650RS.

Net als de Z900RS knipoogt ook deze nieuwe RS naar een Z-model uit de Kawasaki-historie en wel de Z650B1 uit 1977. Blok, frame en vering van de nieuwe RS wortelen nadrukkelijk in de Z650 naked van Kawasaki, maar de bovenzijde, en ook de wielen, zijn met een smakelijk retrosausje overgoten en doen – vooral in de groene uitvoering – sterk denken aan die B1 van bijna een halve eeuw terug.

Foto: Kawasaki

Vanuit het bijna horizontaal lopende zadel heb je uitzicht op een klassiek klokkenspel met twee ronde klokken voor snelheid en toerental, met daar tussenin een klein lcd-scherm voor de overige info. Daar staat weliswaar veel op, maar is daardoor minder goed afleesbaar. De zit is met 820 millimeter iets hoge dan op Z650 naked, maar door de smalle bouw zet je toch makkelijk beide voeten op de grond.

Foto: Kawasaki

Net zo nonsense als de klokkenpartij is het pakket elektronische hulpsystemen aan boord van de RS: ABS, that’s it. Starten en rijden dus, zonder je druk te hoeven maken over allerlei veerinstellingen en mappings. Heerlijk. De wegen richting kustplaatjes als Cassis zijn in de ochtenduren na een paar enorme plensbuien nog erg nat, maar de Z650RS trekt vrolijk zijn baan. De standaard Dunlop Sportmax Roadsport 2 banden staan niet echt bekend om hun superieure natte eigenschappen, maar weten zich behoorlijk te redden qua gripgevoel en feedback. Onder deze omstandigheden ontpopt de Kawasaki zich als een lekker licht sturen en meegaande machine, een allemansvriend, en dat wordt in de middaguren als het zonnetje de regenwolken verdreven heeft alleen maar beter.

Foto: Kawasaki

De vering is overwegend comfortabel bij gematigd tempo en de remmen staan ook hun mannetje. Niet te giftig uiteraard, want Kawasaki mikt met de Z650RS hoofdzakelijk op een jonger en nog minder ervaren publiek. In die zin is de keuze voor de Z650 als donormachine natuurlijk heel begrijpelijk. Met een maximum vermogen van 68 pk trek je de ‘pierres’ niet uit het Franse asfalt, maar het blok in onderin en in het middengebied sterk genoeg om je er op kleine Franse stuurweggetjes kostelijk mee te kunnen vermaken.

Vergeet niet af en toe een terrasje te pakken, want de nieuwe Z650RS is ook een heerlijke machine om verlekkerd naar te kijken. De nieuwe Kawasaki Z650RS staat vanaf 20 november bij de dealer en heeft een vanafprijs van € 8.999,- (België € 8.299,-) voor de zwarte versie. De groene en zilvergrijze varianten zijn € 150,- duurder.

Een uitgebreide test van de Kawasaki Z650RS lees je in MotoPlus 22, die op vrijdag 12 november verschijnt.    

Foto: Kawasaki

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.