Getest

Eerste indruk: Kawasaki Z650RS

In en rond het Franse Marseille konden we eerder deze week alvast rijden met Kawasaki’s nieuwe neo-retro, de Z650RS.

Net als de Z900RS knipoogt ook deze nieuwe RS naar een Z-model uit de Kawasaki-historie en wel de Z650B1 uit 1977. Blok, frame en vering van de nieuwe RS wortelen nadrukkelijk in de Z650 naked van Kawasaki, maar de bovenzijde, en ook de wielen, zijn met een smakelijk retrosausje overgoten en doen – vooral in de groene uitvoering – sterk denken aan die B1 van bijna een halve eeuw terug.

Z650RS EPI 22MY 1045

Foto: Kawasaki

Vanuit het bijna horizontaal lopende zadel heb je uitzicht op een klassiek klokkenspel met twee ronde klokken voor snelheid en toerental, met daar tussenin een klein lcd-scherm voor de overige info. Daar staat weliswaar veel op, maar is daardoor minder goed afleesbaar. De zit is met 820 millimeter iets hoge dan op Z650 naked, maar door de smalle bouw zet je toch makkelijk beide voeten op de grond.

Z650RS EPI 22MY 0028

Foto: Kawasaki

Net zo nonsense als de klokkenpartij is het pakket elektronische hulpsystemen aan boord van de RS: ABS, that’s it. Starten en rijden dus, zonder je druk te hoeven maken over allerlei veerinstellingen en mappings. Heerlijk. De wegen richting kustplaatjes als Cassis zijn in de ochtenduren na een paar enorme plensbuien nog erg nat, maar de Z650RS trekt vrolijk zijn baan. De standaard Dunlop Sportmax Roadsport 2 banden staan niet echt bekend om hun superieure natte eigenschappen, maar weten zich behoorlijk te redden qua gripgevoel en feedback. Onder deze omstandigheden ontpopt de Kawasaki zich als een lekker licht sturen en meegaande machine, een allemansvriend, en dat wordt in de middaguren als het zonnetje de regenwolken verdreven heeft alleen maar beter.

Z650RS EPI 22MY 0074

Foto: Kawasaki

De vering is overwegend comfortabel bij gematigd tempo en de remmen staan ook hun mannetje. Niet te giftig uiteraard, want Kawasaki mikt met de Z650RS hoofdzakelijk op een jonger en nog minder ervaren publiek. In die zin is de keuze voor de Z650 als donormachine natuurlijk heel begrijpelijk. Met een maximum vermogen van 68 pk trek je de ‘pierres’ niet uit het Franse asfalt, maar het blok in onderin en in het middengebied sterk genoeg om je er op kleine Franse stuurweggetjes kostelijk mee te kunnen vermaken.

Vergeet niet af en toe een terrasje te pakken, want de nieuwe Z650RS is ook een heerlijke machine om verlekkerd naar te kijken. De nieuwe Kawasaki Z650RS staat vanaf 20 november bij de dealer en heeft een vanafprijs van € 8.999,- (België € 8.299,-) voor de zwarte versie. De groene en zilvergrijze varianten zijn € 150,- duurder.

Een uitgebreide test van de Kawasaki Z650RS lees je in MotoPlus 22, die op vrijdag 12 november verschijnt.    

Z650RS EPI 22MY 1018

Foto: Kawasaki

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws