Nieuws

Gespot: KTM Duke E

KTM is met onder meer de Freeride E-XC en E-SM al enige tijd actief in het elektrische segment, en het lijkt erop dat de Oostenrijkers nu ook de overstap naar de openbare weg gaan maken. Spionagefoto’s laten namelijk een nieuw prototype zien, dat is gebaseerd op de Duke 390. En daaruit kun je concluderen dat ze zich met dit project met name richten op forensen en lieden die zich voornamelijk op twee wielen door de hectiek van het drukke stadsleven begeven, en doorgaans aan één volle acculading voldoende hebben om de dagelijkse kilometers af te werken. Omdat veel stadscentra in de toekomst worden afgesloten (en deels ook al zijn) voor conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor, is er dus absoluut een toekomst dergelijke nul emissie voertuigen. Waarbij we voor het gemak dan wel even voorbijgaan aan het feit dat het opwekken van de benodigde elektriciteit, evenals het produceren van de accu’s natuurlijk allesbehalve emissievrij is, maar dat terzijde.
Deze Duke E, zoals we ‘m voor het gemak maar even noemen, lijkt het productiestadium ook al akelig dicht genaderd. En mocht dat inderdaad het geval zijn, dan mag de toekomstige motorrijder zich verheugen op een motor die niet alleen qua design en uitstraling akelig dicht tegen een reguliere motorfiets aanleunt, iets waar vele andere elektrische motorfietsen de plank toch misslaan, maar ook qua bediening. De Duke E is namelijk uitgerust met een regulier rempedaal, evenals een rem- en koppelingshendel. Dat suggereert dat KTM de nieuwe elektrische loot wel eens kan uitrusten met een versnellingsbak, iets dat onder meer Brammo en het Italiaanse Tacita ook al hebben gedaan. Toch een punt waar veel traditioneel ingestelde motorrijders veel waarde aan hechten.
Of de Duke E er überhaupt ooit echt gaat komen, en zo ja wanneer, daarover wil KTM nog geen openheid van zaken geven. Gezien de vergevorderde staat, zou de Duke E maar zo komend jaar al in de showroom kunnen staan…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws