Gespot: BMW F900GS
Het ging de BMW F800GS lange tijd helemaal voor de wind. Aan die gloriedagen kwam echter afgelopen jaar een eind, toen Honda haar lang verwachte Africa Twin de showroom in reed. De terrein georiënteerde allroad manifesteerde zich direct in de top van de nieuwverkopen, onder meer ten koste van de paralleltwin GS. Waren er meer Africa Twins geweest, dan had Honda er nog meer van verkocht. Dit in tegenstelling tot de F800GS, die niet zozeer met leveringsproblemen kampte als wel met het feit dat de jaartjes inmiddels wel erg beginnen te tellen. De basis van de huidige generatie stamt immers alweer uit 2008, maar daar lijkt nu toch wel verandering in te komen, getuige deze spionagefoto.
Ondanks de duidelijke gelijkenissen met het huidige model, betreft het wel degelijk een compleet nieuwe fiets. Te beginnen met het blok, zoals verwacht wordt het wederom een paralleltwin, echter niet meer met een 360° krukas die de F800 altijd dat karakteristieke geluid gaf, maar met een 270° krukas, die ook door onder meer Honda en Yamaha wordt gebruikt. Daarmee komt er ook een eind aan de bijzondere extra drijfstang constructie voor de balancering, wat natuurlijk het gewicht ten goede komt. Ondanks de komst van een reguliere balansas en een grotere cilinderinhoud – naar verwachting wordt de cilinderinhoud opgekrikt naar iets meer dan 900 cc – zal het aggregaat duidelijk minder wegen dan het huidige blok. En natuurlijk wel sterker zijn, er wordt gesproken over een toename van zo’n 20 pk, tot 105 pk dus. Dat is tien pk meer dan de Africa Twin, die heeft echter als geen ander bewezen dat meer vermogen niet per definitie heilig is, net als een laag gewicht trouwens. Ook op dat vlak gaat de GS een flinke sprong maken, want naast het nieuwe blok, waarbij de nokkenasketting van rechts naar links werd verplaatst, krijgt de 900 ook een volledig nieuw brugframe, van aluminium om precies te zijn, dus niet meer van staal zoals tot dusverre het geval was.
De 900 breekt ook nog met een andere echte 800-conventie. De tank zit namelijk niet meer verborgen tussen het subframe, maar kreeg een plaatsje daar waar ‘ie ook bij nagenoeg alle andere motorfietsen te vinden is. In tegenstelling tot zijn voorganger gaat de nieuwe GS de concurrentie te lijf met duidelijk meer conventionele techniek, én een bak aan elektronische hulpmiddelen. Een quickshifter is standaard, net als diverse rijmodi en andere snuisterijen. De nieuwe 900 lijkt dus helemaal bij de tijd, en dat is ook wel nodig, de concurrentie beperkt zich immers niet enkel tot de Africa Twin. KTM is bezig met de 790 Adventure, Triumph met een nieuwe Tiger. Er komen mooie tijden aan!