Nieuws

Gespot: 2020 KTM 1290 Super Duke R

Dat was wel een openbaring. Want afgezien van de naam blijft er weinig hetzelfde op de motor. Zo kregen we te horen na een babbeltje met een goed ingewijde bron. De bekende LC8 V-twin is bijvoorbeeld flink geüpdatet om te kunnen voldoen aan de nieuwe, strengere, Euro5-normen.

Om desondanks meer koppel en topvermogen te genereren (de geruchten suggereren 180 tot 190 pk) heeft KTM diep in haar spreekwoordelijke trukendoos moeten duiken. Meest in het oog springende verandering is het uitlaatspruitstuk dat naar een veel grotere katalysator loopt en dat de uitlaatbochten een andere ‘routing’ hebben. Daarnaast valt op dat de cilinderkoppen vernieuwd zijn en dat de motor nu iets gekanteld in de machine ligt.

Dat foefje kennen we van Ducati die met de Panigale V4 hetzelfde heeft uitgehaald. Gevolg van die kanteling is dat er meer ruimte ontstaat voor een grotere radiateur en dat het zwaartepunt iets verschoven wordt, wat de handling ten goede moet komen. In dat kader is ook de implementatie van een hevelsysteem aan de achterzijde een flinke verbetering. Nadeel voor KTM was echter dat er een compleet nieuw frame ontwikkeld moest worden. Geen onneembare horde, zo blijkt.

Daarnaast is het subframe nu vervaardigd uit aluminium wat een positieve impact op het gewicht zal hebben. Omdat een aantal onderdelen op de motor hierboven naar verluid nog verder getest gaan worden, is het aannemelijk dat dit nog niet de definitieve look zal zijn. Zo wordt er onder meer nog gewerkt aan een nieuwe einddemper. Dat belooft nog wat!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws