Gesnapt! De nieuwe Kawasaki H2SX
Dat Bosch al een tijdje werkt aan een radarsysteem voor motorfietsen, moge bekend zijn. KTM en Ducati hebben het systeem immers al geïmplementeerd op hun toerparadepaardjes 1290 Super Adventure S en Multistrada V4. Het lijkt erop dat daar op korte termijn een derde, Japanse machine bijkomt, en wel de Kawasaki H2SX.
Echt een grote verrassing is dat overigens niet, want al in november 2019 kondigde Kawasaki een samenwerkingsverband met de Duitse technologiespecialist Bosch aan. Daarbij werd de belofte gedaan dat een aantal modellen van de Japanners vanaf eind 2021 met de nieuwe radartechnologie zouden worden uitgerust. En daaraan lijkt geen woord gelogen, want onlangs werd een prototype van de nieuwe H2SX gespot, die overduidelijk met het Bosch radarsysteem is uitgerust.
Onder de nieuwe, kleinere koplamp huist namelijk ontegenzeggelijk de behoorlijk grote radar-sensor, terwijl er achter de kuipruit (nét boven de koplamp) een geïntegreerde camera in het front is weggewerkt. Verder zijn ook het kuipwerk, de ruit, luchtinlaat en natuurlijk het dashboard (een volledig digitaal exemplaar vervangt de huidige combinatie van analoge klok met TFT-display) aan de nieuwe omstandigheden aangepast. Je mag dus aannemen dat de nieuwe H2SX over een behoorlijk uitgebreid nieuw elektronicapakket gaat beschikken, met onder meer adaptieve cruise-control, ongevalsdetectie en dode-hoek-assistent.
Aan de achterzijde loopt de kentekenplaathouder nu dieper door. Of dat ten faveure van een betere bescherming voor de duopassagier is, of dat Kawasaki ruimte wil creëren voor een tweede radar-sensor aan de achterzijde, is een beetje gissen. De nieuwe H2SX, waarvan het 200 pk sterke compressor-blok ook een Euro5-kuur krijgt, zal waarschijnlijk komende herfst officieel worden gepresenteerd.