Nieuws

Gaat Kawasaki op de voorspellende toer?

Bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en wheeliecontrole; wat betreft elektronische hulpsystemen op motorfietsen zijn er de laatste jaren behoorlijke stappen gezet. Patenttekeningen van Kawasaki laten nu zien dat de Japanners nog een stap verder vooruit denken: de beschikbare systemen zijn nu reactief, maar in de toekomst zouden ze ook proactief moeten kunnen reageren.

Momenteel grijpen hulpsystemen in wanneer een band bijvoorbeeld in een bocht grip verliest en begint te glijden. Door echter de set-up vooraf al te optimaliseren zou het in de toekomst echter helemaal niet meer zo ver moeten komen. Althans, dat is het idee erachter.
De realisatie van een dergelijk systeem vergt uiteraard wel de implementatie van extra componenten. De belangrijkste zijn in dit geval de toevoeging van een camera, lasersensoren, een geïntegreerd navigatiesysteem en gewichtssensoren in zowel buddy als voetsteunen. Deze werken dan samen met alle reeds bestaande sensoren, die informatie leveren over onder meer snelheid, remkracht, gasklepstand en hellingshoek.

Hoe het werkt? De camera en lasersensor zitten voor in de motor, waarbij de laser de afstand tot voorrijdende voertuigen meet. De camera is gekoppeld aan beeldherkenningssoftware om zo bijvoorbeeld rijstrookmarkeringen en bochten te kunnen ‘lezen’. Deze informatie wordt vergeleken met het kaartmateriaal van het navigatiesysteem zodat het verloop (breedte, radius etc.) van de aankomende bocht kan worden bepaald. Dit alles nog voor de rijder überhaupt geremd heeft.
De sensoren in zadel en voetsteunen geven vervolgens informatie over de rijhouding/-stijl, in het patent als ‘rider posture sensor’ omgeschreven. Zo kan bijvoorbeeld ook het verplaatsen van het lichaamsgewicht door de boordcomputer worden meegenomen in de voorspelling van de actie die gaat plaatsvinden. Net als meer simpele zaken als het activeren van het knipperlicht.
Al deze informatie samen worden vervolgens door de centrale boordcomputer samengevoegd en vergeleken, waarna deze besluit óf en zo ja welke aanpassingen er gedaan moeten worden met betrekking tot bijvoorbeeld gasklepstand, ontsteking, injectie en/of ABS. Daarbij houdt het ook rekening met het vooraf door de rijder ingestelde rijniveau: beginner, gemiddeld of gevorderde rijder

Klinkt wellicht een beetje als ‘big brother’ op de motor, die iedere vorm van eigen controle uit handen neemt, maar volgens de ontwikkelaars zou je hier als rijder helemaal niets van merken, omdat het systeem enkel stilletjes op de achtergrond werkt. Als het al überhaupt nodig is. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws