F4 Claudio: ode aan Claudio Castiglioni
MV Agusta had al aangekondigd zich meer te willen toeleggen op het produceren van exclusieve motoren met een beperkte oplage, en daar is deze F4 Claudio een lichtend voorbeeld van. Het high-end beestje, een rollende hommage aan de in 2011 overleden Claudio Castiglioni, wordt namelijk in een gelimiteerde oplage van slechts 100 exemplaren gebouwd.
De F4 Claudio is gebaseerd op de F4 RC, door gebruik te maken van louter de beste onderdelen, met veel oog voor detail, is er een prachtig stukje techniek gecreëerd.
De 1.000 cc krachtbron van de F4 RC is, op geoptimaliseerde in- en uitlaatkanalen en wrijvingsarme zuigerveren na, onaangetast gebleven en levert in Claudio-trim nagenoeg hetzelfde vermogen, 205 pk. Niet misselijk, in combinatie met het door SC-Project ontworpen racing uitlaatsysteem kan dit echter nog verder worden opgepoetst tot een dikke 212 pk. Die uitlaat wordt overigens standaard meegeleverd als onderdeel van de race-kit.
Verder is de F4 Claudio voorzien van een natte meerplaatskoppeling met remkoppelbegrenzer (antihop-functie) en radiale pomp van Brembo, evenals speciale knoppen op het stuur waarmee de motor eenvoudig in één van de vier beschikbare rijmodi gezet kan worden. Ook is de achttraps tractiecontrole opnieuw afgesteld en behoort een quickshifter met autoblipper bij de F4 Claudio tot de standaard uitrusting.
Koolstofvezel
Het AIM MXS-racing dashboard, dat data kan verzamelen, heeft een geïntegreerde GPS-ontvanger en is uitgerust met speciale software. Uiteraard zijn er op het display ook specifiek voor deze motor ontworpen grafische elementen te zien. Koolstofvezel is bij de MV Agusta F4 Claudio in overvloed aanwezig. Alle kuipdelen en het kontje zijn volledig van koolstofvezellaminaat gemaakt, afwisselend met glanzende of matte finish. Dit wordt prachtig gecomplimenteerd met de van gegalvaniseerd koper gemaakte sierstrip. Zelfs de wielen, die afkomstig zijn van BST, zijn van carbon gemaakt.
Dat MV Agusta nergens op bespaard heeft, is onder meer te zien aan de gebruikte schroeven en bouten. Deze zijn namelijk allemaal vervaardigd van titanium. De kroonplaat, in hoogte verstelbare voetsteunen, centrale moer van het achterwiel, rem- en koppelingshendel, armaturen, reservoirs en tankdeksel zijn op hun beurt allemaal van CNC gefreesd aluminium gemaakt.
Het drooggewicht van de F4 Claudio bedraagt 183 kilo, met de race-kit geïnstalleerd is dit trouwens verder terug te brengen tot 175 kilo. Andere opvallende zaken zijn het chique zadel met contrasterend stiksel én de handtekening van de meester zelf, alsook de Cagiva olifant op de tank. Hoeveel er voor de gelimiteerde motor betaald moet worden, heeft MV Agusta niet bekendgemaakt. Maar een koopje wordt het vast en zeker niet…