Eindelijk weer eens ‘gewone motorrijders’ in het nieuws
Bijna twee weken geleden werd door Facebook-groep Motor Collectief een protestrit georganiseerd om aandacht te vragen voor de afsluiting van dijkwegen. Een prima en goed georganiseerd initiatief waarbij een kleine 1.000 motorrijders van Utrecht naar Den Haag reden.
Na deze protestrit verschenen er in de landelijke media – het haalde zelfs het journaal – mooie positieve berichten waarin we ook eindelijk eens ‘gewone motorrijders’ in beeld zagen en geen herrieschoppers of motorbendes. Een verademing! Onwillekeurig moest ik ook meteen even terugdenken aan die waterkoude 30 januari 1982, toen ik met 1.500 andere motorrijders meereed in de BVB-protestrit van Utrecht naar Den Haag. De foto van deze protestrit staat hierboven.
Aangezien er toen nog maar 100.000 motorfietsen in ons land rondreden, was dat echt een imposante gebeurtenis, al kwam die BVB (later BPM genaamd) op motoren er helaas toch. Ik vind het ook jammer dat voor die recente protestrit vooraf geen breder draagvlak is gezocht in de motorwereld, zodat meer Facebook-groepen, maar ook bijvoorbeeld KNMV, MAG en andere belangenclubs hadden kunnen aanhaken en hun achterban hadden gemobiliseerd. Dan was het namelijk een échte landelijke actie geworden van alle motorrijders, al was het dan corona-technisch misschien wel weer uit de hand gelopen.
Over corona gesproken: normaal druppelt eind september het eerste motornieuws voor het nieuwe jaar binnen en breekt op de redactie een hectische tijd aan in de aanloop naar de grote motorshows in Keulen en Milaan. Maar in 2020 is niets normaal en verloopt alles anders, ook de voorstelling van nieuwe modellen. Juist vanwege het ontbreken van de deadline van die motorshows zullen de fabrikanten veel meer ‘hun eigen moment’ gaan kiezen, waarop ze de aandacht niet hoeven te delen met andere merken. Voorlopig is het ook nog behoorlijk rustig op dat gebied; in dit nummer staat enkel het nieuwe sportieve topmodel van BMW, de M1000RR. De machine waarop onze landgenoot Michael van der Mark volgend jaar zal uitkomen in het WK Superbike.
Vanaf pagina 20 gaat het in dit nummer trouwens over een heel andere BMW: de nieuwe R18. De ruim 1.800 cc metende nieuwe tweecilinder cruiser van BMW, waarmee men duidelijk een nieuwe markt wil aanboren. En waarmee ze ook iets recht willen zetten, want rond de eeuwwisseling probeerden ze dat cruiser-segment al te veroveren met de R1200C, maar dat mislukte volledig. Dit keer brengen ze letterlijk en figuurlijk zwaarder geschut in stelling: er werd onder meer een nieuw motorblok voor ontwikkeld en er rolde een R5 uit 1935 de designafdeling binnen met de boodschap: ‘Zoiets moet het worden, maar dan moderner en dikker…’
In MotoPlus 10 schreef ik al over de techniek van de R18 nadat ik een ‘sneak preview’ kreeg op BMW’s testcomplex in Zuid-Frankrijk. Afgelopen week zouden we er rond München eindelijk zelf op kunnen rijden, maar die eerste test werd op het allerlaatste moment afgelast vanwege het oplaaiende Covid-19-virus. Gelukkig stond er bij BMW Nederland in Rijswijk al één rijdend exemplaar en daarmee konden we vorige week toch al enkele dagen door Nederland cruisen voor een eerste impressie, zodat we je in dit nummer superactueel – een wereldprimeur! – kunnen bijpraten over de nieuwe dikke ‘Built in Berlin’-boxer. Op dat laatste wordt door BMW rond deze R18 trouwens zó enorm veel nadruk gelegd, dat ik me bijna ga afvragen waar al die andere BMW’s in hemelsnaam vandaan komen…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl