EICMA: Moto Guzzi MGX-21
Moto Guzzi blijft een buitenbeentje in de motorwereld. Met een mix van duidelijk klassieke elementen, de karakteristieke V-twin-motorblokken en een vaak originele vormgeving neemt dit Italiaanse merk een heel eigen plaats in.
De nieuwe MGX-21 (met dappere subtitel ‘Flying Fortress’) is daarvan een perfect voorbeeld. Vorig jaar werd er al een prototype gepresenteerd van deze 1.400cc-‘bagger cruiser’, een categorie vette, lage motoren met koffers (vandaag de naam ‘bagger’, bags) die vooral in Amerika erg populair is. Nu toont Moto Guzzi op de show in Milaan een uitvoering die bijna gereed is voor productie, en in de loop van 2016 bij de dealers zal staan.
De opmerkelijke machine is gebaseerd op de California 1400, waarbij het meest opvallende aspect van de MGX-21 (naast de lage achterzijde met de typische koffers) toch wel het grote, smalle 21-inch voorwiel is. Dit vergde ook de nodige aanpassingen aan het frame, om de goede stuureigenschappen te behouden.
Aandachttrekker is natuurlijk ook de reeds bekende superdikke V-twin met een inhoud van 1.380 cc en een boring en slag van 104 x 81,2 mm, goed voor 96 pk bij 6.500 toeren en een koppel van 120 Nm bij slechts 2.750 toeren.