Eicma 2023 – Moto Morini X-Cape 1200
Moto Morini betreedt de zware allroadklasse met de X-Cape 1200. Hopelijk heeft de avontuurlijke motorfiets dezelfde prijs-kwaliteitverhouding als ‘kleine’ X-Cape.
De X-Cape kennen we als bescheiden, maar goede allroad. De 649 cc staande twin van de X-Cape valt in het niet bij het geweld van de V-twin van zijn grote broer. De waarden die de allroad afgeeft zijn gelijk aan die van naked Milano. Het 1.187 cc zware blok produceert dus 125 pk en naar het koppel is het nog even gissen.
Vanzelfsprekend heeft de X-Cape 1200 langere veerwegen. De volledig instelbare voorvork heeft 170 mm veerweg, achteraan is dat 160 mm. Het drooggewicht blijft volgens Moto Morini onder de 250 kilo. Qua elektronica posteert de dikke X-Cape zich op de eerste rang met: cruise control, rijmodi, quickshifter, tractiecontrole en een dodehoekradar. Alles is af te lezen op een 7” TFT-scherm met geïntegreerd navigatiesysteem.
Om probleemloos kilometers te maken wordt de warme lucht van de V-twin weggevoerd van de rijder. Volgens Moto Morini is de bescherming tegen rijwind ook prima voor elkaar. De fabrikant meldt bovendien dat het ook heel veel aandacht heeft besteed aan de zitplek van de passagier. De rijder zit op een riant zadel op een zithoogte van 860 mm.
Zoals het een goed allroad betaamt staat de X-Cape 1200 op – extreem sierlijke – spaakwielen. De motorfiets beschikt over bandenspanningssensoren. De remmen zijn Brembo-exemplaren. Vooraan bijten monoblock remklauwen in dubbele 320 mm remschijven, achteraan doet een vaste remklauw dat in een 280 mm remschijf.