Eicma 2023 – Moto Morini Milano
De vlag kan uit; de legendarische dikke V-twin van Moto Morini is terug. Het blok valt heerlijk in het oog op deze klassieke naakte Milano.
De Moto Morini 87° V-twin veroverde harten bij de vleet, maar had meer moeite met de strenge Euro regelgeving. Tot nu; als 1200 CorsaCorta EVO slecht het motorblok wel Euro5+. In de Milano is het 1.187 cc zware blok goed voor 125 pk. Moto Morini maakt – net als Harley-Davidson in zijn hoogtijdagen – niets bekend over het maximale koppel. Maak je er vooral geen zorgen over, dat zit van oudsher wel goed bij dit blok.
Cijferfreaks komen er bekaaid af met Moto Morini. We weten dat het drooggewicht onder de 210 kilo blijft. Het frame is een mix van aluminium en staal, de achterbrug is helemaal van het lichte materiaal. Het scheelt vier kilo ten opzichte van een stalen exemplaar. De zithoogte bedraagt 800 mm en de wielbasis is een royale 1.500 mm.
De remmen komen van Brembo. Vooraan bijten monoblock remklauwen in dubbele 320 mm remschijven, achteraan doet een vaste remklauw dat in een 220 mm remschijf. De upsidedown-vork is volledig instelbaar, van de monoshockdemper is niets bekend. De voorband meet 120/70 – R17 en achter zit een 190/55 – R17. Ondanks het klassieke uiterlijk heeft de Milano een 5” TFT-scherm, een geïntegreerd bluetooth communicatiesysteem en vier rijmodi.