Eicma 2023 – Moto Morini Corsaro 750 en Sport
Moto Morini heeft tijdens Eicma het doek getrokken van een naked en een sportmotor op basis van dezelfde 750cc zware 90° V-twin. De naam van het duo doet oude tijden herleven: Corsaro.
De naakte Moto Morini luistert naar de naam Corsaro 750 en de sportieveling naar de naam Corsaro Sport. Net als vroeger bij Moto Morini beschikken ze over een V-twin. Die haalt 96 pk uit 749 cc. Met een boring van 90 mm en een slag van 58,9 mm mag je verwachten dat het blok makkelijk toeren gaat draaien. Op papier is het motorblok goed voor 210 km/uur. Een A2-variant is leverbaar.
Moto Morini laat ons niet helemaal in het ongewisse over de specificaties, maar overlaadt ons er ook weer niet mee. Het drooggewicht blijft in ieder geval onder de tweehonderd kilo. Het frame is een mix van aluminium en staal. De achterbrug is helemaal van het lichte materiaal gemaakt. De zithoogte bedraagt 820 mm (750) en 840 mm (Sport). De wielbasis is met 1.462 mm voor beide modellen gelijk.
De remmen komen van Brembo. Het duo doet het met 320 mm schijven vooraan met monoblock remklauwen en een 220 mm remschijf met vaste remklauw achteraan. De upsidedown-vork is volledig instelbaar, van de monoshockdemper is niets bekend. De voorband meet 120/70 – R17 en achter zit een 180/55 – R17 (750) en 190/55 – R17 (Sport).
Over prijzen en leverdata heeft Moto Morini nog niets bekend gemaakt.