Eicma 2023 – Moto Guzzi V85TT
Voor 2024 heeft Moto Guzzi drie varianten van de V85TT in de aanbieding. Het trio herbergt een sterkere luchtgekoelde V-twin die variabele kleptiming heeft gekregen.
Moto Guzzi dicht de drie varianten elk specifieke kwaliteiten toe. De V85 Strada is de meest essentiële basisversie. De V85TT (zonder toevoeging) blijft de allrounder die het al sinds 2019 (lees hier de eerste test) is. De V85TT Travel is als geen ander klaar voor verre avontuurlijk reizen.
Vergis je niet in de tweekleps 90° V-twin. Door de luchtkoeling en stoterstangen lijkt het klassiek, maar het krijgt in 2024 variabele kleptiming en is Euro5+. Om het blok onderin sterker voor de dag te laten komen opteert Moto Guzzi voor variabele kleptiming. Vanaf 3.000 tpm is het blok sterker dan voorheen en vanaf 3.500 tpm is 90% van het maximum koppel al beschikbaar. Dat bereikt de Guzzi bij 5.100 tpm en het bedraagt 83 Nm. Het blok krijgt er ook nog eens vier pk bij. Het maximale vermogen stijgt daarmee van 76 pk bij 7.500 tpm naar 80 pk bij 7.750 tpm. De V-twin krijgt ook klopsensoren die de data leveren voor de exact juiste timing van de ontsteking.
Vele uren in de windtunnel resulteren in een nieuwe stroomlijnruit die handmatig in vijf stappen over een lengte van 70 millimeter is te verstellen. De benodigde rijinformatie is van een nieuw 5” TFT-scherm af te lezen en dat is op zijn beurt te bedienen met nieuwe knoppen aan het stuur.
De meest basis V85 is de Strada. Die heeft bijvoorbeeld geen zes-assige IMU en heeft daardoor ook geen bochten-ABS. Ook ontbreekt de handige losse draaiknop om de veervoorspanning van de achterveer te verstellen. De Strada beschikt over de drie rijmodi Road, Sport en Rain, maar moet het zonder Offroad stellen. De passagier doet het op de Strada zonder beugel om zich aan vast te grijpen en op deze minimalistische V85 ontbreekt ook de carterbeschermer en handkappen. Aluminium gietwielen vervangen de spaakwielen. Het minimalistische design levert een gewichtsvoordeel van vier kilo op ten opzichte van de reguliere V85TT. (en dertien ten opzichte van de Travel)
De nieuwe V85TT komt nog het dichtst bij de oorspronkelijke V85TT. Dit is de allroad van het trio, al is het allroad light met zijn 19” voorwiel. De carterplaat is vernieuwd en dat geldt ook voor de handkappen die meer bescherming bieden.
De V85TT Travel is gecreëerd om kilometers te vreten. Het toerwindscherm is bijna een kwart groter dan het standaard ruitje en het krijgt ook nog de hulp van zij-deflectors. De twee zijkoffers bevatten 37 liter bagage (rechts) of 27,5 liter (links). Verwarmde handvatten en het zadel van de rijder verhogen het comfort op koude dagen. Het MIA-platform zorgt voor connectiviteit met een mobiele telefoon. Als enige V85TT heeft de Travel de extra rijmodus Custom. Over prijzen en leverbaarheid is nog niets bekend gemaakt.
Ga hier op zoek naar een dealer bij jou in de buurt.