Eicma 2023 – KTM 990 Duke
KTM neemt afscheid van de 890 Duke en lanceert met de 990 Duke een model dat met zijn cilinderinhoud oude tijden doet herleven.
De legendarisch woeste 990 Super Duke was bij zijn introductie in 2005 goed voor 120 pk. De nieuwste 990 Duke (dus zonder toevoeging Super) produceert er 123 bij 9.500 tpm. Bovendien is de staande LC8 twin goed voor 103 Nm bij 6.750 tpm. Voorganger 890 Duke peurde 121 pk en 99 Nm uit zijn 889 cc. De absolute vermogenswinst voor de nieuwe 947 cc metende 990 Duke is dus bescheiden, maar het blok geeft zijn vermogen wel veel eerder af. Waar de 890 liefst 8.000 tpm draait om het maximale koppel te bereiken, doet de 990 dat al bij 6.750 tpm. Het is onderin en in het middengebied dus flink krachtiger.
Het oranje van de nieuwe naked is een verwijzing naar de Super Duke van 2005 en hij erft ook diens flitsende stuurgedrag. Bij de 890 ging dat een beetje ten koste van de stabiliteit en daarom is het stalen buizenframe stijver dan voorheen. De 1,5 kilo lichtere swingarm is juist minder stijf om tractie te verhogen. Huismerk WP verzorgt vanzelfsprekend de vering. De Ø 43 mm voorvork heeft verstelbare uitgaande demping en veervoorspanning. Achter is dat alleen de veervoorspanning terwijl de veerconstante minder is dan voorheen.
De nieuwe 990 Duke staat waarschijnlijk vanaf februari 2024 in de showroom.