Nieuws

Eicma 2023 – Honda CBR1000RR-R Fireblade

Waar de sportieve fractie tot een paar jaar gelden nog iedere twee jaar op een flinke update mocht rekenen, zijn die intervallen tegenwoordig toch wel een stukje langer. Na zijn laatste grote modelupdate in 2020, waar ‘ie onder meer een zes-assige IMU kreeg, wordt de Honda Fireblade voor 2024 wederom een beetje bijgepunt!

Ondanks dat de 2023 Fireblade met een korte eindoverbrenging op de markt kwam, moest de Japanse superbike vanwege het minder sterke middengebied het hoofd buigen voor de BMW S1000RR en Ducati Panigale V4. Dat moet komend jaar anders, hebben de Honda-ingenieurs waarschijnlijk gedacht, en dus namen ze het binnenwerk van de vier-in-lijn flink onder handen. De 1.000cc vier-in-lijn kreeg onder andere een lichtere krukas, lichtere drijfstangen en aangepaste cilinderkop met een hogere compressie (van 13,4 naar 13,6 op 1) en lichtere klepveren. Verder is het ride-by-wire systeem geoptimaliseerd en zijn de overbrengingsverhoudingen en primaire aandrijving andermaal verkort.
De Fireblade zou daarmee komend jaar qua acceleratie duidelijk krachtiger meer voor de dag moeten komen, ondanks dat het topvermogen van 160 kW (217 pk) en maximum koppel van de nu Euro5+ gehomologeerde viercilinder hetzelfde zijn. Dat vermogen en koppel wordt bij respectievelijk 14.000 en 12.000 toeren echter wel vijfhonderd toeren eerder vrijgegeven.

Ook het rijwielgedeelte is onder handen genomen. Het aluminium brugframe heeft een andere stijfheidsbalans (17% minder zijdelingse stijfheid, 15% minder torsiestijfheid), wat zowel de stuurprecisie als tractie moet verbeteren. De volledig instelbare Showa upside-down voorvork en de Showa BFRC monoschokdemper kregen daarbij een aangepaste set-up die beter aansluit bij de herziene parameters van het chassis. Ergonomisch gezien is de nieuwe Fireblade door iets lagere voetsteunen en hogere clip-ons van zijn scherpe randje ontdaan. Als laatste weet Honda ook nog te melden dat alle hulpsystemen verder zijn verfijnd en dat het ABS nu over een zogeheten extra Race-modus beschikt, waarbij het ABS achter is uitgeschakeld.

De Fireblade is er komend jaar in drie versies, naast de basisversie is er ook een CBR1000RR-R SP, die vanaf komend jaar over het Öhlins Smart Electronic Control (S-EC 03) elektronische veersysteem beschikt. Daarmee is het de eerste serieproductiemotor die met het hagelnieuwe Öhlins-systeem met Ø 43 mm NPX-vork en TTX36 schokdemper is uitgerust. Daarnaast beschikt de SP ook over exclusieve Brembo Stylema R remklauwen voor.
Dit reeds bekende duo krijgt komend jaar bijval van een Carbon Edition, die, zoals zijn naam al grotendeels verraadt, is voorzien van een carbon kuip. Het betreft een gelimiteerde oplage van driehonderd stuks, waarvan de prijs die van de SP overstijgt!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws