Eicma 2023 – E-Clutch voor Honda CB650R
Honda scherpt de CB650R voor 2024 optisch iets aan, maar het grote nieuws zit hem toch echt in het blok. De naked krijgt (als accessoire) net als zijn aangeklede kompaan CBR650R een E-Clutch.
Eerst in sneltreinvaart door de optische vernieuwingen van de CB650R om zo snel mogelijk bij de technische innovatie uit te komen. Honda geeft de naked een nieuwe koplamp, radiateurkappen, zadel en achterlicht. Het 5” TFT-dashboard is eveneens nieuw, maar aan het rijwielgedeelte en het blok wijzigt niets. De viercilinder blijft dus goed voor zo’n 95 pk en 63 Nm.
Wat er diep in die vier-in-lijn gebeurt is echt interessant. Tegen meerprijs is het blok uit te rusten met een E-Clutch, een koppeling die het gebruik van een koppeling overbodig maakt. Ook zonder de koppeling erbij te pakken kun je op- of terugschakelen. Het intrappen van het schakelpedaal is voldoende. De gevoeligheid van het pedaal is instelbaar in: Hard, Medium en Soft. Zelfs wegrijden of stoppen gaat zonder koppeling.
Pak je er toch liever de koppeling bij? Dat kan ook. Al pakt de E-Clutch bij hoge toerentallen zijn werk alweer na een seconde op en bij lage toerentallen na vijf seconden. Al bestaat eveneens de mogelijkheid om het systeem volledig uit te schakelen. Bij de eerste berichten over een E-Clutch leek die in het vaarwater van Honda’s DCT-systeem te komen, maar met een extra gewicht van slechts twee kilo (tegenover tien voor DCT) kunnen beide systemen prima naast elkaar bestaan.
Komend jaar is de CB650R beschikbaar in het groen, grijs, rood en zwart.