Nieuws

Eicma 2017: KTM

Talloze keren kwam hij al voorbij op spyshots en andere ‘gelekte’ foto’s, KTM’s nieuwe paralleltwin. Het lange wachten is beloond, in Milaan werd het doek getrokken van eerste Oostenrijkse boreling met het nieuwe LC8c blok. Tegelijkertijd werd er ook maar meteen een prototype van een tweede model getoond.

KTM 790 DUKE orange MY18 LeFront 790 DUKE
Vorig jaar zagen we ‘m al als prototype voorbij komen, maar komend jaar is ‘ie er officieel: de nieuwe KTM 790 Duke. Het hart van de 790 Duke, die de logische tussenstop wordt tussen de lichtste eencilinder Dukes en de 1290-variant, wordt gevormd door de nieuwe LC8c paralleltwin, een uiterst compact blok met 799 cc longinhoud, een gezonde 105 pk vermogen, 86 Nm koppel en twee balansassen. Ride by wire zorgt er voor dat het blok aan een berg elektronica is gekoppeld, we noteren: vier verschillende rijmodi en een vijfde vrij programmeerbare Track-modus, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, motorslipregulatie, quickshifter (op- en terugschakelen), launch control en uitschakelbaar bochten-ABS met Supermoto-modus.
Het nieuwe blok huist in een stalen vakwerkframe. Mooi detail is dat het aluminium subframe, met geïntegreerd luchtfilterhuis en luchtinlaten onder het zadel, geen extra plastic covers en aangeboute constructies heeft, wat voor een mooie cleane uitstraling zorgt. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met een 43 mm upside-down voorvork met open cartridge-constructie van huisleverancier WP en een achterschokdemper uit hetzelfde huis. Standaard zijn verder een groot TFT-dashboard, een PASC slipper clutch, een verstelbaar stuur en een stuurdemper. De nieuwe KTM 790 Duke komt er naast de huiskleur oranje ook in het zwart, een prijs is helaas nog niet bekend.

KTM 790 ADVENTURE R Prototype 04790 ADVENTURE R PROTOTYPE
Met de komst van de nieuwe 790 Duke zullen bepaalde concullega’s van KTM zich ongetwijfeld al ongerust achter de oren krabben, want je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat de Oostenrijkers de nieuwe paralleltwin ook in een middenklasse adventure-model gaan gebruiken. Dat werd op de EICMA onderstreept met dit al akelig productierijp ogende prototype van de 790 Adventure R, een model dat binnen het KTM-gamma het gat tussen de lichtere enduro’s en de zware adventures moet gaan opvullen. Veel valt er nog niet over te melden, maar KTM zegt met de nieuwe machine de meest prestatiegerichte middenklasse allroad op de markt te willen zetten, en dat met een vermogen-gewichts-verhouding die je normaal gesproken alleen bij zwaardere machines tegenkomt. Wordt vervolgd dus…en hopelijk al op korte termijn….

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws