Nieuws

Eicma 2014: blik in de toekomst!

Op de 72e editie van de Eicma in Milaan (zie verslag vanaf pagina 12) kwamen verleden en toekomst duidelijk bij elkaar. Verleden in de vorm van vele specials, negen van de tien keer overigens met een BMW R nine T als basis, die op zeer uiteenlopende wijze de geschiedenis deden herleven. En de toekomst in de vorm van enkele spraakmakende prototypes, waaronder enkele die het productierijpe stadium al redelijk dicht lijken genaderd, waaronder het hier getoonde viertal.
Honda presenteerde er bijvoorbeeld de RC213V-S, een waanzinnig strakke, straat gehomologeerde afgeleide van de RC213V Grand Prix-machine. Een kunstje dat Ducati ooit al eens flikte met peperdure Desmosedici RR en volgens de geruchten wordt deze Honda zelfs nog een stukje exclusiever. Waar er van de Desmosedici namelijk nog vijftienhonderd stuks werden gebouwd, schijnt de RC213V-S in een beperkte oplage van 213 stuks beschikbaar te komen, voor de lieve som van € 100.000,- per stuk. Dan zou het net zo’n exclusief apparaat worden als de NR750 destijds, hopen maar dat de geruchten het mis hebben. Daarnaast wist Honda ook nog de aandacht op zicht gericht met het, nogal modderige, prototype van een grote allroad. De nieuwe Africa Twin zeg maar, die door de Honda-marketeers voorlopig tot True Adventure is gedoopt. De motorfiets lijkt op wat kleine details na eigenlijk klaar voor een entree in het populaire zware allroad segment, waar Honda toch al een aantal jaar met node wordt gemist, en het meest opvallende detail aan deze werkelijk immense machine is nog wel dat hij niet wordt aangedreven door een V-, maar paralleltwin. De True Adventure zou voor 2016 op de rol staan.

Nadat Husqvarna door het Duitse BMW aan KTM werd verkocht, werd de straatlijn (o.a. de Nuda 900) van deze van origine Zweedse firma rigoureus uit het modelgamma geknipt. In Milaan werden echter weer de eerste schreden op de openbare weg gezet en wel met de nieuwe 701 Supermoto. Toch was dat niet het wegmodel waar het meest over werd gepraat, die eer was namelijk weggelegd voor de wonderschone 401 Vitpilen en 401 Svartpilen. De naam van deze ‘witte en zwarte pijl’ verwijst naar de legendarische Silverpilen uit 1953 en niet alleen qua naam doen beide het verleden eer aan, ook optisch. Het design van deze caféracer en scrambler is namelijk een fabelachtig goed gelukte mix van bijna futuristische lijnen met een heel klassieke overall look. Ronduit prachtig. Beide worden aangedreven door een 400 cc eencilinder, waarschijnlijk een afgeleide van het blok dat ook in de KTM 390-lijn wordt gebruikt. Wanneer de Vit- en Svartpilen komen is niet bekend, wel dát ze er gaan komen. En wel als onderdeel van een enorm modeloffensief, dat door KTM-eigenaar Stefan Pierer werd aangekondigd. In 2020 wil Husqvarna namelijk een complete lijn wegmotoren op de rit hebben staan, variërend van 125 tot 1.300 cc. Ambitie kan de nieuwe eigenaar dus zeker niet ontzegd worden!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws