Eerste Test Harley-Davidson Forty-Eight Special en Iron 1200
Voor 2018 voegt Harley twee nieuwe modellen aan de Sportster-serie toe: de Iron 1200 en de Forty-Eight Special. Daarvan is de Iron 1200 een wezenlijk nieuwe machine, omdat er tot nu toe alleen een 883-variant van bestond. De Forty-Eight Special is zoals de naam al zegt een speciale uitvoering van de bestaande Forty-Eight. In een zomers Kroatië konden we met beide modellen naar hartenlust sturen onder begeleidend fluisteren van de slijtboutjes.
Vanuit onze uitvalsbasis in de kustplaats Split aan de Adriatische Zee hebben we een toerrit van zo’n 170 kilometer met de twee nieuwe Sportsters voor de boeg. Eerst over de lekker slingerende kustweg met prachtig uitzicht over zee en de grote eilanden voor de kust, langs Mimice en dan vanaf Gornja Brela landinwaarts de heuvels en bergen in.
De Sportsters zijn naar Harley-begrippen licht en sportief, maar natuurlijk nog steeds motoren die zich vooral lenen voor een ontspannen tempo in een rechtopzittende, bijna lui onderuitgezakte zithouding.
Toch voelt de Forty-Eight Special waar ik ’s morgens mee begin behoorlijk frivool en dynamisch aan. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met de dag ervoor, toen we de gelegenheid hadden om 300 kilometer te toeren met twee zware Touring-modellen: de Street Glide (met de Batwing-stuurkuip) en de Road Glide (die met de ‘Shark Nose’). Deze kennen we al van de introductie van het Milwaukee-Eight-motorblok eind 2016, maar een hernieuwde kennismaking op deze ontspannen toertocht gaf wel mooi een referentiekader voor de twee nieuwe Sportsters.
En daar waar met name de Street Glide zich ondanks zijn sumo-waardige rijklaargewicht van 376 kilo toch opvallend gemakkelijk en neutraal laat sturen zodra je eenmaal een beetje rolt, daar voelen de twee Sportsters met hun rijklare gewicht van 256 kilo (de Iron 1200 en de Forty-Eight Special zijn precies even zwaar) en zeer slanke bouw echt een stuk lichter en compacter aan, en ook aanzienlijk wendbaarder in het korte werk. Veel meer als een ‘normale’ motor, terwijl ze dat toch allesbehalve zijn.