Nieuws

Eerste test Yamaha Niken: Is het echt een revolutie?

De nieuwe Yamaha Niken laat zich het best omschrijven als een futuristisch ogende driewieler met een zeer bijzondere voorwielophanging, waarmee Yamaha onder de slogan ‘Ride the revolution’ een nieuwe dimensie in sturen in het vooruitzicht stelt. We hebben de motor in een zeer bochtenrijk Oostenrijks Alpenlandschap voor het eerst getest.

Yamaha stoeit al een tijdje met wat het zelf ‘Leaning Multi Wheel’-motoren (LMW), ofwel motoren met meer dan twee wielen, noemt.

In 2007 showden de Japanners al het vierwielige Tesseract-concept, een haast avant-gardistische machine met twee voor- en twee achterwielen. Dat bleef een proefballon, zoals zo vaak met dit soort extreme conceptstudies, waarna het lange tijd stil bleef. Tot Yamaha in 2014 de Tricity lanceerde, weliswaar een lichte motor scooter, maar wel een met drie wielen.

Nog datzelfde jaar werd er een nieuwe proefballon opgelaten in de vorm van de eveneens driewielige 01GEN, wat qua verdere constructie duidelijk een motorfiets was en geen scooter. Maar waar velen waarschijnlijk dachten dat ook dit prototype een definitieve plek in het rariteitenkabinet van Yamaha zou krijgen, werd er achter de schermen in Japan en Europa hard geschaafd en gewerkt aan het concept met de dubbele voorwielen. Maar waarom in hemelsnaam? Omdat het LMW-principe in de ogen van Yamaha het ultieme antwoord was in de zoektocht naar meer voorwielgrip, meer stabiliteit en uiteindelijk ook meer lol, zonder daarbij concessies te doen aan datgene wat motorrijden zo’n heerlijk verslavende bezigheid maakt: het rijden van hellingshoeken.

Maar nu is het dan zover en staat de Niken in een Oostenrijks Alpendecor klaar voor een eerste testrit. Lees het hele artikel over de Yamaha Niken in MotoPlus 11/2018, vanaf 2 juni in de winkel !

niken detail 5

Foto: Yamaha

niken detail 4

Foto: Yamaha

niken detail 3

Foto: Yamaha

niken detail 1

Foto: Yamaha

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws