Eerste Test KTM RC390
Eind 2014 maakte KTM’s RC390 na een jaartje van teasen eindelijke zijn publieke opwachting. Buiten een paar minuscule detailaanpassingen bleef de sportieve A2-fiets jarenlang ongewijzigd, maar voor 2022 namen de Oostenrijkse ingenieurs de eencilinder flink te grazen. Zowel motorisch, rijwieltechnisch, optisch als qua uitrusting!
De levenslustige sportmachine van Oostenrijkse makelij onderging een meer dan grondige update, die veel verder ging dan enkel de verplichte Euro5-kuur. En wel zo grondig dat meteen duidelijk is dat KTM de 390 niet als, denigrerend gezegd, obligaat A2-fietsje beschouwt, maar als een honderd procent volwaardig model. Meest in het oog springende aanpassing is natuurlijk het design, waarvoor de RC16 MotoGP-racer uit eigen huis naar eigen zeggen de inspiratiebron vormde, vooral uit aerodynamisch oogpunt. Ook het rijwielgedeelte onderging een flinke metamorfose. Bestond het frame van de actuele RC390 nog uit één deel, dat van de 2022-versie is opgebouwd uit een hoofd- en apart subframe, met aan voor en achterzijde nieuwe, deels instelbare WP Apex veercomponenten. En dan is er ook nog de uitrusting, die zeker voor een motorfiets in de A2-klasse meer dan uitgebreid genoemd mag worden. TFT dashboard, hellingshoekafhankelijk ABS en tractiecontrole, supermoto-modus voor het ABS, het zit er allemaal op.
En dan hebben we het trouwens nog niet eens gehad over ruim 4,3 kilo die KTM, naast de 1,5 kilo op het frame, wist te besparen op het onafgeveerde gewicht. Hoe ze dat hebben gedaan en of al die ingrepen ook daadwerkelijk hun vruchten hebben afgeworpen? Je leest het allemaal in MotoPlus 18/2021. Liever een abonnement? Moet je hier effe klikken…