Nieuws

Eenpitters van CCM gaan richting Europese vasteland

De Britse motorbouwer CCM brengt haar Spitfire-eencilinder ook als bobber op de markt. Daarnaast heeft het bedrijf ook aangekondigd de stap naar de rest van Europa te willen maken.

Met het Spitfire-platform heeft CCM een succesmodel te pakken. Na de FT6-flattracker, Scrambler en Racer brengt het bedrijf nu ook een bobber. Hoe deze motorfiets er exact uit gaat zien, is nog niet bekend. Vooralsnog bestaat de motorfiets namelijk alleen op papier. Gelukkig bieden deze concepttekeningen al wel een beetje zicht op wat we kunnen verwachten. Zo is de basis van de bobber gelijk aan haar voorgangers.

Frame, swingarm, upside-down voorvork, achtervering en tank zijn bijvoorbeeld duidelijk overgenomen van eerder genoemde modellen. Ook de viertakt 600 cc eenpitter van Husqvarna maakt opnieuw zijn opwachting in de nieuwe motorfiets van CCM. Nieuw bij de bobber zijn de wat dieper liggende uitlaatbochten, de einddemper, het brede stuur en het solozadel. Een set dikke spaakwielen met white wall-banden maken de nieuwe look compleet.

Net als bij de andere motoren van CCM, zal ook de bobber in een zeer beperkte oplage gemaakt worden. Zo heeft het bedrijf aangekondigd in eerste instantie slechts 150 van deze motorfietsen te produceren. Door deze grens aan te houden, blijven de Britten namelijk in de categorie kleine motorfabrikant, waardoor ze aan minder regels (zoals de Euro4-norm) hoeven te voldoen.

Of dat zo blijft, valt nog te bezien. Door de groeiende vraag naar de motoren – vooral vanuit het buitenland – heeft de motorproducent aangekondigd de stap overzees te gaan maken. Daarom wil CCM haar motorfietsen ook voor de rest van Europa gaan homologeren. Voor het zover is, moet er echter wel een dealer- en servicenetwerk opgezet worden. De verwachting is dan ook dat we pas in 2020 de eerste CCM op het Europese vaste land zullen aantreffen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws