Nieuws

Een zwaluw…

…maakt nog geen lente. eerst moet het ijs uit de vijver zijn.

Maar dat het nu de beste tijd is om een motor te kopen? daar is geen twijfel aan. En dat er een heleboel redenen zijn om Internet als belangrijke showroom te zien? Ook duidelijk.

Maar pas op bij het via Speurders en MP kopen bij particulieren of semi handelaars.

We geven hierbij de samenvatting van de tekst die onlkangs in Motoplus stond

… en als je dit soort verhalen gewoon in alle rust en niet onder werktijd wilt lezen?

Dan neem je toch gewoon een abonnement op Motoplus, het beste motorblad van Nederland!

Kopen van partikulieren via Internet gebeurt steeds vaker. Soms gaat dat prima, soms verschrikkelijk mis. Want Internet is een enorme vijver waar niet alleen vriendelijke guppen, maar ook vraatzuchtige haaien in zwemmen. En haaien die bijten. Omdat het hun aard is.

Een motor kopen via Internet. Een zaak van vertrouwen. HERSTEL: voorzichtigheid

De reden van de verkoop: Acuut geldgebrek is een goede reden in deze tijden. Maar de verkoopwens is meestal niet van de ene dag op de andere. Ga er in van uit dat een particuliere verkoper zijn motor aan biedt met achterstallig onderhoud. De laatste grote beurt is vaak uitgesteld, of zit er aan te komen. En als daar een band, een kettingset, olie verversen en kleppenstellen bij komt? Dan is goedkoop toch duurkoop. Natuurlijk zijn er heel veel integere verkopers op het Net. De praktijk heeft intussen echter ook bewezen dat er net zo veel haaien in die digitale vijver zwemmen. En die loeren op prooi. Dat is geen kwade wil. Dat is hun aard.

De eerste stappen: We turven een aantal dingen met je af: De locatie is van belang. Als er schuurruimte aanwezig is, maar de motor staat bij je aankomst buiten? Dan kunnen er zomaar nog vier motoren in die schuur staan. Maar het komt steeds vaker voor dat koper en verkoper elkaar op neutraal terrein (een McDonalds o.i.d.) treffen, omdat de verkopende partij niet zit te wachten op rondneuzende vreemde snuiters thuis, die dan ’s nachts terugkomen om de motor te stelen. Begin een bezichtiging met de papieren te controleren. Als de vorige ten naamstelling een aantal maanden of weken eerder gebeurd is, dan lijkt de aanbieder een beroepsparticulier. Kijk dan ook of de framenummers kloppen en of er niet met het kentekenbewijs gerommeld is. We hebben staaltjes vakwerk met een gum en Rootring tekenpen gezien. De motor zelf moet er ‘eerlijk’ uitzien. Dat is gedeeltelijk een ervarings-, gedeeltelijk een onderbuikgevoel. Maar er zijn richtlijnen. Neem ten eerste altijd iemand mee met in elk geval enige kennis van zaken en een hekel aan het soort motor dat jij wilt kopen. Die partner is je ‘voorbehoedsmiddel’ tegen acute aanvallen van blinde liefde.

Optisch leed: Wanneer er een hoop krassen om het contactslot zitten, dan hebben voorgaande eigenaars mogelijk met een enorme sleutelbos aan de contactsleutel rond gereden. Dat is heel slecht voor contactsloten. En een modern contactslot is niet één twee drie vervangen. Qua uurloon. Bij en Pan European bij voorbeeld, kan zo’n actie meer dan € 1500,- kosten. In de buurt van het contact slot zit ook vaak de kilometerteller. Of is het een mijlenteller? Lijkt de kilometerstand in overeenstemming met de motor? Kijk daarbij naar slijtage aan de handvatten en voetsteunen. Alle kleurdelen moeten bij elkaar horen. Verschillen in lakkleur kunnen door herstelde schades komen. Te nieuwe kuipdelen op een wat doorleefde motor en niet professionele lakreparaties zijn geen goede signalen over de historie van motor en het verhaal van de verkoper. Bedenk dat kleurdelen vaak niet goed tweedehands te vinden zijn en dat origineel spuiten en bestickeren een heel dure klus is. Ook is het in Japan geen gewoonte om kuipdelen met tie-wraps te monteren Remvloeistof moet voldoende aanwezig en niet koffiekleurig zijn. Olie mag niet de kleur van rinse appelstroop hebben en aanzienlijk dunner dan dat broodbeleg zijn. Het vloeistofniveau in de accu is meestal ook snel te controleren en evntuele koelvloeistof moet helder gekleurd zijn.

Technische details: Haal niet alleen de buddy van de motor af, maar ook de tank. Sluit daarbij wel de brandstof toevoer af. Zo onthul je mogelijk oude schades of uniek kluswerk aan de bedrading. Ouderwetse kroonsteentjes en mes-connectoren zijn een absolute ‘No Go’ in bedrading. Beschadigde boutkoppen en moeren zijn ook geen reden om juichend de knip te trekken. Als er verschillende soorten bouten gebruikt zijn, dan is er ook een beun of stuntel aan de gang geweest.

En ‘nee! ‘een moderne motorfiets hoeft zijn plek niet meer te markeren met een paar druppels olie. Doorgaans is er sprake van een lekkende carterplug. Dat duidt op slordig werk of schade. Herstel kan duur uitvallen. De simmerring om de uitgaande as van de versnellingsbak (waar het voorste kettingtandwiel op zit) kan ook lekken. Dat kan door slijtage zijn. Een simpele vervanging is dan de remedie. Of de dichting kan lekken omdat het uitgaande versnellingsbak lager stuk is gegaan door een te strak gespannen ketting. Reparatie daar van is prijzig. Een Guzzi of andere cardanfiets waar olie tussen blok en bak uit komt, heeft een lekke achterste krukaskeerring. Voor de goed uitgeruste zelfsleutelaar met een eigen hefbrug is dat een ruime dag rustig sleutelwerk. Als je de reparatie laat uitbesteden, dan heb je duidelijk de verkeerde koop gedaan. Lekkage boven de carterlijn is altijd verdacht. Nog meer over nattigheid: de remvloeistof moet nog transparant zijn. Espresso kleurige remvloeistof is ver over datum en heeft mogelijk schade in het remsysteem veroorzaakt. Reparatie daar van kan op honderden euro’s komen. Als de motorolie de kleur van rinse appelstroop heeft, dan heeft hij zijn beste tijd gehad. En een schoon geveegd oliefilter is geen nieuw oliefilter. De eventuele koelvloeistof moet schoon, en de radiatordop vrij van drab zijn. Aan de andere kant: te schone vloeistoffen maken ons ook wat argwanend. Wanneer er een vrolijk randje vloeibare pakking tussen blokdelen uit gluurt, lijkt het ook handig een andere motor te gaan bekijken.

Als het nog niet zo ver is kun je eerst even de motor op het contact zetten. Doen alle controlelampjes het? Werkt de benzinemeter? Functioneert de verlichting? Doen de richting aanwijzers het? Werkt de claxon?

Details die iets vertellen: Kijk of je beschadigen ziet. Niet alleen onder of achter kuip¨delen, maar ook in zicht. Die lijken misschien onbelangrijk. Maar die beschadigingen vertellen hun eigen verhaal. Het kleine deukje in de tank? Niet erg? Het zit in het verlengde van waar het stuuruiteinde de tank zou raken wanneer het stuur zo ver naar binnen zou kunnen draaien. Dat is dus een keer gebeurd. Het resultaat van een stevige val?

Is de stuuruitslag naar links en rechts nog het zelfde? Zijn de stuuraanslagen beschadigd? De voetsteun die een beetje naar ‘voren’ leunt? Een typisch gevolg van stilstaand of bijna stilstaand omvallen. Een stuur (en bovenste balhoofdplaat) horen tijdens het recht uit rijden niet een beetje in ‘de bochtenstand’ naar één kant staan. Dan heeft de motor een schuiver gemaakt en is de bovenste balhoofdplaat door de hefboomwerking van het (vervangen) stuur om de balhoofdspen getordeerd. Dat hoeft niet eens veel te beteken.

Maar wat is er nog meer gebeurd tijdens die val? Heeft het blok loeiend toptoeren gedraaid voordat het zich uiteindelijk verslikte? Een verbogen uittrapstuk van de middenbok komt door omvallen of schuifschade. Kijk naar de uitlaatdemper er achter. Met en zaklamp kijken mensen die geen cardan aangedreven motor zoeken als het eenmaal zo ver is gekomen of niet alleen het achterste kettingwiel en de ketting, maar ook het voorste kettingwiel is vervangen.

Lekkende voorvork keerringen hoeven geen probleem te zijn. Maar wanneer ze lek zijn gegaan omdat de geleidebussen in de vork versleten zijn, dan loopt het weer aardig op met een werkplaatstarief tussen de beunprijs van 25-, en bijvoorbeeld de BMW prijs van 80+ euro/uur. Een middenbok is een zege om de wielen en ophanging te kunnen controleren. En bij het kettingonderhoud. Probeer hoe dan ook het voorwiel los van de grond te krijgen en voel of er geen zwaar punt in het sturen zit. Want dan zijn de balhoofdlagers aan vervanging toe. Dat is ook het geval als je voor de motor gaat staan en de voorvork tijdens het naar je toe trekken een ‘klik’ geeft. Speling op de balhoofdlagers. Of kapotte lagers daar op dat belangrijke scharnierpunt. Bij een motor met een kuip kan dat een verrassend dure reparatie worden. Tenzij je de kuip zelf demonteert ( en weer monteert).

Met het achterwiel in de lucht kunnen we voelen of de achtervork cq het linksysteem van de veerpoot spelingvrij is. Bij cardanmotoren kan dan ook de speling in de kruiskoppeling gevoeld worden. Schijn met de zaklamp ook even op die veerpoot. Vettigheid duidt op lekkage en lekkage betekent vervanging. Het voor en het achterwiel moeten vrij van geruis draaien. Anders zijn de lagers stuk. De schijven mogen daar bij licht sissend ‘slepen’. Meer niet. Oh ja; remschijven mogen geen opstaande rand hebben. Ze hebben ook een minimaal toelaatbare dikte. Google dat even van te voren.

Daar bij de schijven zitten ook de remklauwen. Remblokjes kunnen makkelijk vervangen worden. Maar als de dopjes van de ontluchtingsnippels zijn en die nippels er doorleefd uit zien? Dan is de kans op ellende bij het losdraaien groot. Remvloeistof die vier of meer jaren niet ververst is kan er voor zorgen dat het hele remsysteem gereviseerd moet worden. Dat kost honderden euro’s.

Tik als je eenmaal op je hurken zit ook even ter hoogte van het laagste deel van de tank aan de kant waar de motor op leunt als hij op zijn jiffy staat. In verband met de huidige benzinekwaliteit kan daar zich jarenlang condenswater hebben op gehoopt. De tank kan onder een perfecte laklaag totaal door geroest zijn. Kalmeer de verkoper wanneer je een gat in de tank prikt en blaas de zaak dan af. Steek tijdens dat gesprek geen rookwaar op. En dan zijn we nog niet eens aan de proefrit toe gekomen…

Een voorzichtige conclusie. Kopen van een particulier via Internet? Prima. Als de prijs het het risico waard maakt of wanneer de onderhoudshistorie van de machine volledig bekend is. Bedenk dat je zonder garantie koopt en dat alle prijzen vraagprijzen zijn. Reken bij aanschaf in principe op een bonusprijs in de vorm van (minimaal) een (grote) beurt. En daar kunnen een stel banden, remschijven en een kettingset bij komen. Ga in geval van twijfel liever bij een bekende, regionale dealer langs. In praktijk is al vaak gebleken dat die aanpak uiteindelijk tot het meest tevredenstellende, en zeker niet duurste, resultaat leidt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws