Premium

Duurtest eindverslag KTM 790 Duke

Tijdens het eerste deel van de duurtest liet de KTM 790 Duke een beetje een tweeslachtige indruk achter: aan de ene kant rijplezier zonder grenzen, aan de andere kant regelmatig een technisch probleempje. Inmiddels heeft de Oostenrijkse naked, die als eerste de beschikking kreeg over de destijds volledig nieuw ontwikkelde paralleltwin van KTM, de volledige testafstand van 50.000 kilometer achter de kiezen!

En dat kilometrage werd er door het gros van de testrijders met veel plezier op gezet. Wie eenmaal gewend was aan het licht nerveuze karakter van de kleine hertog, stapte na ieder ritje af met een grote glimlach. Het uiterst wendbare wezen viel weliswaar niet bij iedereen even goed in de smaak, maar wie door de 790 Duke gegrepen werd, bleef het liefst 24 uur per dag in het zadel zitten. Toch verliep de volledige duurtest alles volgens het boekje, de Duke moest in ieder geval heel wat vaker dan de service-intervallen voorschreven terug naar de werkplaats, onder meer voor de thermostaat, achterschokdemper, nokkenaskettingspanner en schakelaar-unit links.
Nadat de 50.000-kilometer barrière was geslecht, mocht de 790 Duke op de testbank andermaal laten zien wat ‘ie in huis heeft. En dat was heel veel: in vergelijking met de beginmeting bij de start van de duurtest liet zich nauwelijks vermogensverlies vaststellen.

Een goed voorteken met betrekking tot de kwaliteit van het blok? Werkplaatsmanager Gerry is tijdens de demontage van het motorblok in ieder geval al vanaf het losdraaien van de eerste schroeven onder de indruk van de paralleltwin, die heel doordacht in elkaar zit. Maar blijft dat positieve beeld ook behouden bij het beoordelen van het binnenste? Dat lees je allemaal in het duurtest eindverslag van de KTM 790 Duke in MotoPlus 2/2021 (vanaf 22 januari in de winkel). Liever het gemak van MotoPlus elke twee weken automatisch thuis op de mat? Sluit dan hierrrrr een abonnement af.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws