Nieuws

Dunlop voor de dragstrip

Met de Dragmax heeft Dunlop een band ontwikkeld op optimale grip op de dragstrip, maar deze rubbers zijn ook gehomologeerd voor straatgebruik.

Sprints over een kwart mijl zijn in Amerika een echte volkssport, op vier én op twee wielen. De Dragmax is ontwikkeld voor gebruik in de klassen Pro Street en Pro Stock. Daarmee moet deze Dunlop in staat zijn tot runs van zes seconden en topsnelheden tot 320 km/uur. Bovendien is de Dragmax voorzien van een DOT-nummer en dus gehomologeerd voor straatgebruik.

Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat de compound op extreem veel grip is ontwikkeld, die de grip van sommige slicks volgens Dunlop zou kunnen overtreffen. Dat combineert Dunlop echter met extreem stijve flanken. Hierdoor kan er, zoals gebruikelijk in de dragracerij, met een heel lage bandenspanning worden gereden. Het stabiele karkas moet zich tegen de centrifugaalkrachten weren en de banden in vorm houden. Wat het profiel betreft, is Dunlop erg terughoudend geweest om zo veel mogelijk rubber op het asfalt te krijgen. De in Amerika geproduceerde Dunlop Dragmax is er in de afmeting 190-50/17. Als koper kun je veel grip verwachten, maar een lange levensduur dan weer niet.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws