Ducati Monster krijgt weer SP-variant
De in 2021 geïntroduceerde (moderne) Monster krijgt volgend jaar een SP-jasje aangemeten. Het SP-recept is bekend: sportieve vering, betere remmen, minder gewicht en optische opsmuk waarvoor Ducati inspiratie opdeed bij de MotoGP fabrieksmotoren.
Omdat goud als geen ander metaal blinkt, valt de Öhlins NIX30 upsidedown-vork direct in het oog. Natuurlijk is de vork volledig instelbaar, maar bovendien is hij 0,6 kilo lichter dan op de standaard Monster en Monster +. De afstelling van de voorvork is zoals verwacht sportiever. Hetzelfde geldt voor de Öhlins monoschokdemper achteraan. De motorfiets staat één graad meer op zijn neus en de zithoogte groeit met twintig millimeter naar 840 millimeter.
Ducati monteert voor de (sportieve) gelegenheid Brembo Stylema monobloc remklauwen. Door de binnenring van de remschijven van aluminium te maken bespaart het een halve kilo. Het totale gewichtsverlies bedraagt – mede door een lithium-ion accu – twee kilo. Het rijklaargewicht komt hiermee uit op 186 kilo. Toch is Ducati niet alleen met een kaasschaaf langs een standaard Monster gegaan. Het voegt ook gewicht aan de SP toe in de vorm van een Sachs stuurdemper, duozadel-kapje en een windscherm.
De nieuwe Launch Control voegt niets toe aan het gewicht, maar is een aardig extra elektronisch snufje. De drie rijmodi zijn – net als het rijwielgedeelte – iets meer op scherp gezet. Het is aan de Pirelli Diablo Rosso IV banden om dat scherpere karakter in voorwaartse snelheid om te zetten. Aan het vermogen en koppel verandert niets. Dat bedraagt nog altijd 111 pk bij 9.250 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm. Het impliceert dat de gehomologeerde Termignoni uitlaatdemper fraai is, maar geen vermogenswinst oplevert.
Nieuwsgierig hoe de nieuwe Monster (zonder SP-toevoeging…) ook alweer rijdt? Klik dan hier.