Ducati Monster 2021: Terug naar de basis met een moderne naked
Met de introductie van de Ducati Monster 900 in 1993 lanceerden de Italianen een machine die niet alleen apart was, maar die ook wist te verrassen en betoveren. Voor 2021 keert het merk terug naar dat concept met haar gloednieuwe Ducati Monster. Dit keer zonder cilinderinhoud in de naam, om de link met het origineel extra te onderstrepen.
Het recept is hetzelfde gebleven. Men neme het frame van een sportfiets, een vermogend blok dat is afgesteld op straatgebruik, een zitpositie die vriendelijk is voor de polsen en zo min mogelijk kuipwerk voor een laag rijklaargewicht. Dit is voor 2021 in een aangescherpt design gelepeld, waarbij onder meer het kontje en de einddempers sportiever getekend zijn.
Net als bij de nieuwe SuperSport, ligt ook bij de 2021 Monster een Euro5-geschikte 937 cc V2 in het vooronder. In de Italiaanse naked is deze krachtbron goed voor een topvermogen van 111 pk bij 9.250 tpm en 95 Nm koppel bij 6.500 tpm. Vergeleken met de Monster 821 een flinke stap omhoog. Zeker in combinatie met het gewicht, want de nieuwe Ducati Monster is liefst 18 (!) kilo lichter dan de Monster 821.
Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Ducati bijna ieder onderdeel opnieuw ontworpen. De velgen zijn bijvoorbeeld 1,7 kg lichter geworden, de swingarm 1,6 kg en het subframe 1,9 kilo. Daarnaast is het geheel ook iets compacter geworden. De nieuwe Monster heeft namelijk een wielbasis van 1.474 mm, mede door een aangepaste balhoofdhoek voor een betere handling.
Verder heeft de nieuwe Monster een niet instelbare 43 mm upside-down voorvork, een instelbare monoschokdemper, remmen van Brembo, hydraulische koppeling en rondom ledverlichting.
Een moderne motor staat tegenwoordig synoniem aan een uitgebreid elektronica-pakket. En in dat opzicht, is de Ducati Monster ook met zijn tijd meegegaan. Standaard wordt de Monster namelijk geleverd met bochten-ABS, verschillende rijmodi, up/down quickshifter, tractie controle, wheelie controle en launch control. De bediening van deze elektronica loopt via knoppen op het stuur en het 4,3 inch grote TFT-scherm.
Naast de standaard Monster, lanceert Ducati gelijktijdig ook de Monster Plus. De motor is technisch identiek aan de Monster, maar wordt geleverd met flyscreen en duoseat-cover.
Ducati’s nieuwe Monster staat vanaf april 2021 bij de dealer. De prijzen voor de naked beginnen bij € 13.390,00 (BE: € 11.290,00). Bij de kleurstelling is er keuze uit Ducati Red met zwarte velgen, Aviator Grey met rode velgen en Dark Stealth met zwarte velgen.