Ducati DesertX versus Husqvarna Norden
De Ducati DesertX en Husqvarna Norden zijn twee bijzonder vormgegeven allroads en knipogen flink naar het verleden. Maar het zijn beide ook ultramoderne reismachines met ongeveer 900 cc cilinderinhoud en iets meer dan 100 pk vermogen. In deze ‘papieren’ confrontatie lopen we vast vooruit op de vergelijkingstest op én naast de weg.
Moderne allroads, ze zien er uit zoals ze klinken. Modern en klaar voor lange reizen. Maar wie een zwak voor retro heeft, moest het tot op heden ook met echt oud spul doen. Tot nu inderdaad, want inmiddels zijn de Husqvarna Norden 901 en de Ducati DesertX gearriveerd. De Norden klassiek chic op noppenbanden en de DesertX als hommage aan de vroegere Cagiva Elefant. Beiden hebben een 21 inch voorwiel, wat al een prima uitgangspunt biedt voor dit ‘papieren’ vergelijk.
L-twin vs. R-twin
De technische basis onder de Norden 901 wordt gevormd door de 890 Adventure van KTM. Met zijn 75 graden verzette kruktappen haalt de paralleltwin uit zijn 889 cc cilinderinhoud 105 pk bij 8.000 toeren en 100 Nm bij 6.500 toeren. De moderne lay-out van het blok wordt onderstreept door een korte-slag-karakter met een boring van 90,7 millimeter en een slag van 68,8 millimeter en een compressie van 13,5 : 1. De Ducati DesertX heeft exact 48 cc meer longinhoud: 937 cc (boring x slag: 94,0 x 67,5 mm). De compressie bedraagt 13,3 : 1 en de Duc levert een gezonde 110 pk bij 9.250 toeren en 92 Nm bij 6.500 toeren. Het hogere topvermogen van de Ducati en het hogere koppel van de Husqvarna staan tegenover elkaar, maar de verschillende toerenniveaus zouden in de praktijk wel eens de doorslag kunnen geven. Een duidelijk verschil tussen beide motorblokken zit er in het opgegeven benzineverbruik. De Norden zou volgens Husqvarna goed zijn voor 1 op 22,2 en de DesertX volgens Ducati voor 1 op 17,9. Met 19 liter tankinhoud moet de Husky in theorie dan 422 kilometer op een tank kunnen afleggen, terwijl de Ducati met zijn 21-liter-buffer tot 375 kilometer komt.
Conclusie motorblok: hier een pk’tje meer, daar een Nm’tje extra en dat bij flink uiteenlopende toerentallen en volledig verschillende motorconcepten. Dat schept op papier nog geen duidelijk beeld over wat in de praktijk het betere blok gaat zijn. Het opgegeven benzineverbruik doet dat wel. Voordeel dus voor de Husqvarna Norden 901. Tussenstand: 0 : 1 Norden
Frame en vering
Een gelijke stand voor wat betreft de basis frameconstructie. Bij zowel de DesertX als de Norden 901 is het motorblok een dragend gedeelte in een stalen vakwerkframe en een aluminium swingarm. Bij de Husqvarna is dat frame gemaakt van chroommolybdeen, een speciale staallegering. Zoals al benoemd hebben beide modellen met 90/90-21 dezelfde maat voorwiel, en achter is het van hetzelfde laken een pak met een 150/70-18-band. Interessant: beide zijn voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR-banden.
De Norden wordt aan de voorzijde afgeveerd door een volledig instelbare WP Apex-vork met 43-millimeter-vorkpoten en 220 millimeter veerweg. Achter doet een WP Apex-achterschokdemper met linksysteem dienst, veerweg: 215 millimeter. Veervoorspanning en uitgaande demping zijn instelbaar. Daar doet Ducati een schepje bovenop met 230 millimeter veerweg voor de volledig instelbare Kayaba upside-down voorvork met 46-millimeter-vorkpoten. Ook de direct afsteunende Kayaba-achterschokdemper met 220 millimeter veerweg is volledig instelbaar.
Beide modellen beschikken op papier over flink wat remkracht met beide twee 320-millimeter-schijven en radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauwen aan de voorzijde. Husqvarna vertrouwt op hardware van JJuan en Ducati op Brembo. Achter verschillen de remschijven 5 millimeter: 260 voor de Norden en 265 voor de DesertX. Beide worden in het nekvel gegrepen door een dubbelzuiger-remklauw.
Qua geometrie zijn de verschillen groter. Met een wielbasis van 1.513 millimeter, een naloop van 106,9 millimeter en balhoofdhoek van 64,2 graden lijkt de Norden op papier wendbaarder. Bij de Ducati DesertX ligt de focus met een wielbasis van 1.608 millimeter, een naloop van 122 millimeter en een balhoofdhoek van 62,4 graden meer op rijstabiliteit.
Conclusie rijwielgedeelte: op papier zijn er punten voor beide. De DesertX heeft wat meer veerweg, meer stelmogelijkheden voor de vering en meer hoogwaardige remmen. De Norden 901 lijkt op papier dan weer de meest wendbare van de twee. Tussenstand: 1 : 2 Norden
Gevecht om de kilo’s
Aangezien Husqvarna het rijklaargewicht van de Norden 901 nog niet heeft vrijgegeven, moeten we het vooralsnog doen met het drooggewicht. Zonder vloeistoffen (droog) weegt de DesertX 202 kilo en de Norden 204 kilo. Helaas ontbreken ook de cijfers voor de maximale belading nog. Puntje voor de Ducati. Tussenstand: 2 : 2
De uitrusting
Met een blik op het prijskaartje van de Husqvarna Norden 901 (€ 17.400,-) en de Ducati DesertX (€ 18.390,-) wordt duidelijk dat dit premium-modellen zijn. Qua vermogen en rijwielgedeelte maken ze dat ook waar. Tijd om de standaard uitrusting eens te vergelijken. Gelijkspel voor wat betreft led-verlichting met dagrijverlichting, 5 inch TFT-scherm, bluetooth voor de smartphone, bolletje-pijltje-navigatie, hellingshoekafhankelijke hulpsystemen en een quickshifter met blipper. Verschillen zitten er in de lagen van de programmering. De Norden heeft drie rijmodi, waarmee mapping, tractiecontrole en ABS los van elkaar zijn in te stellen. De DesertX heeft nog drie extra rijmodi, waarvan twee voor offroad-gebruik.
Conclusie uitrusting: voor iets meer geld krijg je met de DesertX een iets rijkere uitrusting. Dat zit ‘m vooral in een uitgebreider software-pakket. Onder de streep heb je met zowel de Husqvarna als de Ducati een heel nette motorfiets voor een heel nette prijs. Op papier eindigt dit duel in 2 : 3 voor de Norden.