Drie nieuwe Honda’s
Alsof Honda op de afgelopen EICMA in Milaan nog niet genoeg 2014-nieuws had gepresenteerd, schudde het op de eigen Tokyo Motorshow nog eens drie nieuwe modellen uit de mouw: de op de Gold Wing gebaseerde F6C, een geüpdate versie van de CB1100 en de EX-variant van die laatste. Daarmee komt het totaal aantal nieuwe en vernieuwde Honda-modellen voor 2014 op maar liefst vijftien!
De aanduiding F6C is niet geheel onbekend in Honda-jargon. Eind jaren negentig voerden de Japanners al eens de F6C Valkyrie, een op de voorgaande generatie Gold Wing gebaseerde dikker cruiser. Deze nieuwe F6C borduurt op die gespierde cruiser-look voort en moet een brug vormen tussen de onlangs gepresenteerde CTX1300 en de Gold Wing F6B en GL1800 Gold Wing. Belangrijk daarbij is het gewichtsverschil met zijn zwaarste soortgenoot, want de volgetankt 341 kilo wegende ‘C’ zet maar liefst 70 kilo minder op de schaal. De het bekende en ongewijzigde zescilinder boxerblok van de nieuwe cruiser heeft het kenmerkende aluminium brugframe van de Gold Wing, maar heeft een nieuw subframe waardoor de achterzijde kon worden verlaagd voor een onvervalste cruiser-uitstraling. Met 734 mm is de zit trouwens heel iets hoger dan op de F6B. Vergeleken met de twee andere zescilinders heeft de ‘C’ een iets meer uitgestrekte geometrie en ligt de gewichtsverdeling voor en achter nagenoeg op fifty/fifty. De vering voor en achter is daarentegen identiek, maar de veerratio’s zijn evenwel aangepast aan cruiser-gebruik. Andere in het oog springende zaken: standaard ABS, volledige LED-verlichting en een boven het stuur geplaatst dashboard met groot LCD-display. De nieuwe F6C wordt leverbaar in rood en zwart, een prijs is nog niet bekend.
Afgelopen jaar lanceerde Honda met de luchtgekoelde CB1100 een treffende ode aan het eigen verleden. Voor komend modeljaar krijgt de retro-naked een kleine update met de komst van een zesversnellingsbak als meest verheugende feit. De zesde versnelling is daarbij een echte overdrive en daarnaast moet de nieuwe bak de verbruikscijfers ten goede komen. Deze standaard uitvoering komt evenwel niet naar Nederland, de eveneens in Tokyo gepresenteerde EX-versie wel. Deze uitvoering trekt de lijn met Honda’s verleden nog verder door met als meest opvallende verschillen de mooie spaakwielen en het 4-in-2 uitlaatsysteem. Verder heeft de EX een grotere tank (17,5 liter), aangepaste zijpanelen, een ander zadel en duohandgreep, een gewijzigd dashboard en een iets hoger gepositioneerde koplamp. De CB1100 EX wordt beschikbaar in de kleuren rood/zilver, wit/zilver en zwart, een prijs is nog niet bekend.