Nieuws

De lekdijk-afsluiting voor motorrijders is een onvoldoende onderbouwde beslissing

WARMDRAAIEN | Hoewel het nieuwe jaar nog goed op gang moet komen en de meesten van ons staan te popelen om weer op te stappen, denk ik dat er ook al een paar motorrijders zijn die er even genoeg van hebben. En dan bedoel ik de helden die de loodzware veertigste Dakar-rally hebben gereden. Wat een afschuwelijk zware helletocht was dat, met gloeiende hitte en bizarre regenval en met smalle geitenpaadjes in de bergen tot honderden kilometers mul zand door Peru, Bolivia en Argentinië. Vanaf pagina 88 lees je hoe de Nederlandse motorrijders Jurgen van den Goorbergh, Mirjam Pol, Hans-Jos Liefhebber, Guillaume Martens, Luc van den Huijgevoort, Maikel Smits en Edwin Straver het eraf brachten.

Adrien van Beveren
De Dakar 2018 vroeg het uiterste van mens en machine en veel rijders vielen geblesseerd uit. De prestige van de rally is zo groot in deze motorsportluwe tijd, dat merken als Honda, Yamaha en KTM – winnaar van de laatste 16 (!) edities – alles op alles zetten. Voor het eerst in jaren leek het KTM-bolwerk te wankelen; tot de rustdag halverwege domineerden Honda en Yamaha de rally met hun speciale 450 cc terreinmotoren, maar de druiven waren andermaal zuur voor de Japanners. Want nadat eerst de Honda-rijders hun kansen om zeep hielpen door valpartijen en navigatiefouten leek de Noord-Franse Yamaha-rijder Adrien van Beveren op een zetel naar de winst te rijden. Maar ook hij verkeek zich enkele dagen voor het eind op een dichtgespoeld modderspoor en kwam zwaar ten val.

Daarmee spatte niet alleen zijn eigen droom uiteen, maar ook die van Yamaha, het merk dat ooit aan de basis stond van de Dakar Rally en met Cyril Neveu op een XT500 de eerste twee edities in 1979 en 1980 won. In de jaren 90 was Stephane Peterhansel (tegenwoordig topper in het autoklassement) zes maal onoverwinnelijk op een Yamaha Super-Ténéré, en 20 jaar na dato snakt Yamaha weer naar een overwinning. Een overwinning die er dus opnieuw niet kwam; wat dat betreft lijkt rallyrijden wel op voetballen. Daar winnen na 90 minuten uiteindelijk toch altijd de Duitsers. In de Dakar wint na 9.000 km altijd een KTM… Een prestatie waarvoor ik trouwens ook mijn petje afneem: het geeft aan dat know-how, bezieling en absolute focus de hoofdingrediënten zijn voor succes.

Emoties
Diezelfde focus, know-how en bezieling wens ik momenteel ook de KNMV en MAG toe. De twee belangenorganisaties trekken – gelukkig! – samen op tegen de gemeente Lingewaard, die vorig jaar de Lekdijk in de gemeente Lingewaard afsloot voor motorrijders. Een besluit dat volgens KNMV en MAG is genomen op basis van emoties en niet op gegronde redenen of degelijk onderzoek. Eerder werd al bezwaar gemaakt tegen de besluitvorming zelf en kregen MAG en KNMV van de hoor- en de handhavings-commissie de bevestiging dat dit gemeentebesluit onvoldoende onderbouwd was. Toch werd de afsluiting doorgedrukt, omdat B&W de oren liet hangen naar de Gemeenteraad. Het werd daarmee een beslissing op emotionele gronden, want in eerdere onderzoeken kwam de motorrijder niet naar voren als de alleen-veroorzaker van overlast. Die maakt ook maar 4% van de totale voertuigbewegingen uit op de bewuste dijken.

Maar door alle motorrijders over één kam te scheren en niet te handhaven op snelheid en geluid, moet nu een hele groep bloeden voor een paar motor-idioten die alle regels aan hun laars lappen. Typisch is dat de afsluiting er vooral is gekomen omdat bewoners last zeggen te hebben van het lawaai, terwijl geluidsoverlast strikt gezien helemaal geen rol speelde in de besluitvorming, want de afsluiting is ingesteld omdat dit veiliger zou zijn voor aanwonenden. Daarmee zijn er voor KNMV en MAG nog wel wat aanknopingspunten om deze Lekdijk-afsluiting aan te vechten. Maar een beetje steun van de motorrijder lijkt mij niet zo verkeerd: op https://dijkenopenvoormotor.petities.nl kun je jouw stem laten gelden. In enkele dagen hebben al ruim 7.500 mensen deze petitie ondertekend, maar dat moeten er in mijn ogen minimaal 100.000 worden!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.