De helm, een slijtagedeel
Motorhelmen zijn net kledingstukken. De ideale helm kan aanvoelen als je favoriete spijkerbroek, hij kan helemaal ‘naar je hoofd gaan staan’.
Nog een overeenkomst: helmen slijten door het gebruik. Voorzichtig gebruik door rijders die niet teveel kilometers maken kan dat moment verschuiven tot ver in de toekomst.
De krasjes op de schaal zijn van geen belang. Die op het vizier kun je wegpolijsten, of je vervangt het vizier… Het venijn zit hem in het textiel, de ‘bewegende delen’ de banden, de lengte afstelling van de kinband de sluiting, scharnierpunten. Het ding kan gewoon ‘los’ gaan zitten door slijtage aan het binnenwerk.
Maar voor veelrijders komt het moment dat ze afstand moeten doen van hun beschermer. Al is het alleen al omdat ze na en natte zomer en een klamme winter met een soort champignonkwekerij op hun kop dreigen te komen zitten. Er zijn hier op de redactie een paar helmen die niet eens de kans hebben gehad te drogen de afgelopen 12 maanden.
Kijk dus af en toe eens naar de bewegende delen van je helm. Uit ervaring blijkt dat zo’n ding bij veelrijders het zo tussen de 3-5 jaar wel gehad heeft…
Maar wat de exacte definitie van een ‘veelrijder’ nu is?