Dat berichtje over die accudruppelaars…
… van een poosje geleden is nog veel belangrijker dan je dacht. Als je motor van het voorjaar niet meer wilt starten, dan zou je namelijk op het ouderwetse idee kunnen komen hem met startkabels of een jumpstart accu weer aan de gang te brengen.
En dat is voor een moderne motorfiets met een pluk elektronica aan boord niet de beste oplossing.
Gelukkig is er een tip waar bij het in noodgevallen toch (meestal) goed af loopt.
Eerst wat uitleg. Dan de tip:
Direct na het starten levert de dynamo een maximale laadstroom om de lading van de accu weer zo snel mogelijk aan te vullen. Nu wordt een starthulp meestal verleend als de accu ontladen is. Een vervelende eigenschap van een ontladen accu is de dan hoge inwendige weerstand. Hierdoor kan deze accu geen grote laadstroom opnemen. Als de ontladen accu na het aanslaan de laadstroom niet opneemt, dan gaat het grootste deel van de laadstroom naar de starthulpaccu.
Tot zover is er geen probleem. Maar als vervolgens de starthulp wordt losgenomen dan begint de ellende. De door de dynamo geleverde stroom valt hierdoor (bijvoorbeeld) terug van 80 naar 20 ampère. Deze grote stroomverandering in de windingen van de dynamo veroorzaken een enorme wisseling van het magnetisch veld in de dynamo. Dit levert weer een fikse piekspanning op in dezelfde spoelen. Door het formaat van deze spoelen zit er veel energie in deze piekspanning. Deze piekspanning kan waarden van 70 Volt en meer bereiken.
Het is deze piekspanning die de voedingcircuits in je boordcomputer kan vernielen.
Schakel zo veel mogelijk gebruikers in voordat de starthulp wordt losgenomen. Alle laadstroom wordt zo door de auto benut zodat er geen grote stroomverandering kan zijn als de starthulp wordt losgenomen.
Handig toch?