Britse Caféracer met Italiaanse tweetakt
Het Britse Langen Motorcycles heeft haar nieuwe ‘The 2 Stroke’ gepresenteerd. Een motor die qua design en techniek doet denken aan de tijd van weleer, maar dan in een modern jasje. De klassiek gestileerde machine heeft namelijk een heuse tweetakt in het vooronder kloppen.
Een tweetaktmotor in een moderne productiemotor? Dat station zijn we ondertussen toch al lang en breed gepasseerd? Het tweetakt-principe werd immers geslachtofferd vanwege de steeds strenger wordende emissievoorschriften. “Nee hoor”, aldus de Britse tweewielerfabrikant die in de buurt van Manchester aan een kleine comeback van de tweetakt werkt.
‘The 2 Stroke’ van Langen, die wordt aangedreven door een 90 graden V-twin met dubbele contra-roterende krukassen en injectie, is naar verluid goed voor een top van 80 pk en 45 Nm koppel bij 11.700 tpm. Het bruikbare powerband ligt volgens Langen tussen 9.500 en 11.700 tpm. De krachtbron is overigens geen eigen ontwikkeling van Langen Motorcycles, maar is afkomstig van de Italiaanse motorfabrikant Vins. Dat bedrijf heeft zelf ook een V2 tweetakt-motorfiets in het gamma, genaamd Duecinquanta.
De motor is verder uitgerust met een cassetteversnellingsbak met zes versnellingen. De topsnelheid van de Britse motor, die 112 kilo weegt, ligt volgens Langen op + 225 km/uur.
Om het gewicht van de motor zo laag mogelijk te houden, zijn het buizenframe en de swingarm van aluminium gemaakt. Het minimaal aanwezig kuipwerk (bugspoiler, koplampmasker en het kleine kontje) volgt het lijnenspel van de tank en is gemaakt van koolstofvezellaminaat. Aan de voorzijde zit een volledig instelbare 43 mm telescoopvoorvork, en achter zitten twee direct afgeveerde en eveneens volledig instelbare schokdempers van K-Tech. De ‘The 2 Stroke’ staat verder op draadspaakvelgen met aan de voorzijde een 120/70 en aan de achterzijde een 150/60 band.
Voor het vertragen van het geheel, vertrouwt Langen op dubbele 320 mm remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen aan de voorzijde die aan de achterkant worden ondersteund door een enkele 265 mm remschijf.
Hoeveel de tweetakt-caféracer gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt. Al is wel duidelijk dat de motor niet voor minder dan 30.000 euro op de markt zal komen. Daarnaast is de legaliteit van de machine ook nog de vraag. De motor is namelijk wel voor Groot Brittannië gehomologeerd, maar dat eiland maakt geen onderdeel meer uit van de EU. Een Europese homologatie ontbreekt voorlopig nog.