BMW voorspelt de toekomst
De huidige generatie elektronische hulpsystemen, zoals ABS en tractiecontrole, zijn reactief. Pas wanneer er gripverlies optreedt, ongeacht of dat bij het remmen of accelereren gebeurt, grijpen ze in. BMW lijkt echter achter de schermen bezig met een pro-actief systeem, zo blijkt uit een onlangs opgedoken patent.
Deze laat verschillende aan de voorzijde van de motor bevestigde camera’s zien, die het wegdek voor het voertuig quasi lezen en analyseren. Zo kunnen bijvoorbeeld oneffenheden, veranderingen in het wegoppervlak, gaten en hobbels gedetecteerd worden. BMW zet naast die optische informatievergaring ook in op akoestische. Een op het contactvlak tussen band en wegdek gerichte microfoon moet bijvoorbeeld ruisveranderingen detecteren, en daarmee samenhangend veranderd wegdek. Dit alles uiteraard aangevuld met informatie die momenteel ook al beschikbaar is, zoals de actuele hellingshoek en stand van de gaskleppen.
De boordcomputer analyseert alle gegevens en berekent in real-time de verwachte hoeveelheid grip en stelt de motor daar al voor het bereiken van de bewuste passage op af. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tijdelijk terugschroeven van het vermogen, het aanpassen van de intensiteit van de tractiecontrole of het aanpassen van de demping wanneer de bewuste motorfiets van elektronische vering is voorzien.
Het is weliswaar nog toekomstmuziek en het zal nog zeker enkele jaren duren voor een dergelijke voorspellend systeem zijn weg op de motor vindt, maar interessant is deze ontwikkeling zeker. Hoe meer veiligheid, hoe beter immers!