Nieuws

BMW M1000XR op 6 juni gepresenteerd

M1000RR, M1000R – wat nog ontbreekt is de M1000XR. Maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren, want deze M-toevoeging wordt voor 2024 verwacht. Met een theater-afbeelding heeft BMW een tipje van de sluier opgelicht en waarschijnlijk weten we op 6 juni meer!

Al in 2019 liet BMW de typeaanduiding van haar M-modellen op twee wielen beschermen. De meest sportieve auto’s van de Duitse fabrikant worden sinds 1972 al aangeduid met de ‘M’. Nadat BMW in eerste instantie onder het motto High Performance, of kortweg HP, deze weg insloeg, hebben de high-performance motoren nu consequent het label M gekregen. 

Krachtiger, sneller en lichter dan de standaardversie, dat is in essentie het door de fabriek samengestelde M-pakket. Ook in het geval van de M1000XR geval is de ‘M’ de gepimpte versie van de 1.000-cc-viercilindermotor, net als bij de M1000R naked met 210 pk bij 13.750 tpm en 113 Nm bij 11.100 tpm. Een hogere compressie (13,3 in plaats van 12,5 : 1), titanium kleppen én ShiftCam-technologie, waarbij bij 9.000 tpm wordt overgeschakeld naar het tweede, scherpere nokprofiel.

Dit wordt traditiegetrouw zouden we haast zeggen gecombineerd met een Akrapovic-uitlaatsysteem, dat ten minste gedeeltelijk in titanium is uitgevoerd. Vergeleken met de standaard S1000XR, waarvan het vermogen 165 pk bedraagt, zou dit een vermogenstoename van liefst 45 pk betekenen.

Het rijwielgedeelte van de M1000XR zal niet volledig identiek zijn aan dat van de M1000R, maar is in principe gebaseerd op de S1000XR, dus met aluminium brugframe, aluminium achterbrug, upside-down-voorvork en royale veerwegen van zo’n 150 millimeter. Elektronisch instelbare en vering met BMW’s Dynamic Damping Control (DDC) voor voorvork en schokdemper zal wel een M-toevoeging zijn. Het is nog niet bekend welke veringsfabrikant dit zal leveren. In het geval van de M1000R is dat niet Öhlins, maar Marzocchi. En de opvallende blauw geanodiseerde M-remklauwen zijn niet van Brembo, maar van Nissin.

Deze onderdelen worden waarschijnlijk ook overgezet op de M1000XR. De 17-inch wielen zullen waarschijnlijk gesmede aluminium versies worden. Of de nog lichtere carbon wielen ook beschikbaar komen voor de XR is de vraag. Waarschijnlijker is echter het gebruik van de lithium accu, die ongeveer 1 kilo weegt in plaats van 5 kilo. Minder dan 200 kilo rijklaar, zoals bij de RR en R, zal niet mogelijk zijn bij het XR-concept met zijn 20-liter benzinetank en tweepersoonzadel. De XR in M-trim zal zeker een paar van zijn 226 kilo gewicht kwijtraken. Waarschijnlijk zal het gewicht net onder de 220 kilo duiken. Daarnaast zal BMW hoogstwaarschijnlijk ook winglets op de M1000XR monteren. 

De officiële presentatie van M1000XR wordt uiterlijk eind 2023 verwacht, waarna hij waarschijnlijk in het voorjaar van 2024 bij de dealer zal staan.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws