Site pictogram MotoPlus

Blaast Honda de NX nieuw leven in?

Tussen 1988 en 2000 waren de NX-modellen de lichte allroads van Honda. Onlangs heeft de Japanse fabrikant de modelnaam NX500 opnieuw laten vastleggen. Kunnen we wat moois verwachten?

Met de NX650 Dominator als opvolger van de XL600R was Honda een van de eerste fabrikanten met een machine die we tegenwoordig allroad nomen. Op en naast het asfalt waren beide het speelterrein van deze motorfiets, en met succes. De Dominator zat tot 2000 in het programma en werd afgelost door de FMX650 supermoto. Deze maand heeft Honda de typeaanduiding NX opnieuw vastgelegd en met de toevoeging 500 ook de cilinderinhoud verraden. 

De tijden van de dikke eencilinder zijn bij Honda in Europa sinds de XR650R uit 2008 voorbij en ook de vermeende komst van de nieuwe NX500 gaat dat niet veranderen. Honda en het getal 500 zijn tegenwoordig onafscheidelijk verbonden met de huidige 471cc paralleltwin, die ondertussen in vier A2-modellen huist en met de CL500 nog een variant krijgt en misschien dus ook de NX500.

Een echt offroad-rijwiegedeelte voor dit motorblok heeft Honda nog niet in huis, maar het lijkt voor hand te liggen dat dat van de CB500X wordt gebruikt. De belangrijkste vraag zal echter zijn of de NX500 een 19 inch of een 21 inch voorwiel krijgt. Met een 19 inch zal het verschil met de CB500X minder groot zijn, terwijl een 21 inch exemplaar beter bij het concept zou passen en ook voldoende afstand houdt tot bijvoorbeeld de Africa Twin uit eigen huis. Of en wanneer de NX500 komt, blijft nog even gissen. 

 

Mobiele versie afsluiten