Bimota Tesi H2 vanaf oktober te koop voor 64.000 euro
De nieuwe Bimota Tesi H2 zal vanaf 1 oktober van de band rollen. Europese klanten die graag eigenaar worden van de bijzondere motor, kunnen per direct één van de in totaal 250 beschikbare exemplaren reserveren.
In 2019 nam Kawasaki 49,9 procent van de Bimota-aandelen over om nog in datzelfde jaar de eerste motor van de nieuwe samenwerking te presenteren. Deze Bimota Tesi H2, stond aanvankelijk in de boeken als een septembermodel, maar dat moest verschoven worden door de uitbraak van het coronavirus. Heel veel oponthoud is er blijkbaar niet ontstaan, want we hoeven slechts één maandje langer te wachten.
Ook de prijs van de machine is bekendgemaakt, en ligt op 64.000 euro. Let wel, dan hebben we het over de prijs in Italië. Wie hem in Nederland wil rijden, zal hem zelf moeten invoeren. Met die prijs, zit de Bimota overigens een goeie 10.000 euro boven de prijs van de Kawasaki Ninja H2 R. Maar daar krijg je dan ook wel wat voor. Al zit hem dat niet direct in het blok. Dat is namelijk rechtstreeks afkomstig uit de H2 R, wat inhoudt dat ook de Tesi H2 een 998 cc viercilinder in het vooronder heeft liggen die is uitgerust met een compressor. Deze krachtbron is goed voor een top van 231 pk bij 11.500 tpm en een koppel van 141 Nm bij 11.000 tpm.
Het rijwielgedeelte is wel wezenlijk anders. Zo is de Bimota Tesi H2 rijkelijk uitgerust met gefreesde aluminium onderdelen en zit er ook flink wat carbon op. Zoals de winglets aan de voorzijde. Dit resulteert in een drooggewicht van 207 kilo, wat hem ongeveer negen kilo lichter maakt dan de Ninja H2. De voor- en achterbrug zijn gemaakt van aluminium waarbij er aan de voorzijde een veerweg van 100 mm is en aan de achterzijde 130 mm. De 17-inch gesmede wielen zijn voorzien van een 120/70ZR17 band voor en een 200/55ZR17 band achter.
Remmen doet de Tesi H2 met een setje van Brembo, waarbij de klauwen aan de voorzijde in twee 330 mm schijven bijten. Aan de achterzijde zit een enkele 220 mm schijf. De elektronisch gestuurde veerelementen zijn afkomstig van Öhlins. Natuurlijk ontbreekt het de Bimota Tesi H2 ook niet aan de bekende naafbesturing.