Nieuws

Bijzondere beamers

Van 13 tot en met 16 januari vindt in het Italiaanse Verona de Motor Bike Expo plaats. Een gelegenheid die BMW aangreep om twee customs op basis van haar megacruiser R18 te onthullen: de R18M en de R18 Aurora.

Om met die eerste te beginnen, de R18M is een gezamenlijk project van het Italiaanse motormagazine LowRide en custombouwer American Dreams. De letter M staat bij BMW al sinds jaar en dag voor een flinke portie sportiviteit, iets dat je niet direct met een cruiser associeert natuurlijk. In dit geval vertaalt de M zich in meer dan enkel het kenmerkende wit/rood/blauw dat in het design is opgenomen. De dikke boxer kreeg volgens ontwerper Oberdan Bezzi een meer gestroomlijnde, sportieve look, met een bijpassende zitpositie. Een beetje powercruiser-achtig zeg maar. Onder meer flyscreen en zitje/achterzijde zijn volledig nieuw ontworpen en ook is de Beierse twin nu behangen met tal van carbon covers en componenten (o.a. bij cilinderkoppen). Luxe snuisterijen in de vorm van andere spiegels, knipperlichten en handvatten ontbreken uiteraard niet. Die vallen evenwel in het niet bij de in het oog springende sterk ingekorte uitlaat en de verchroomde (nikkel), open draaiende cardanas.

Daarnaast werd in Verona ook het doek getrokken van de R18 Aurora, een creatie van Garage 221. De eerste ideeën voor deze ombouw kreeg ontwerper Pier Francesco Marchio al op de Eicma van 2019. Marchio haalde zijn inspiratie naar eigen zeggen bij cruisers uit de jaren 70 van de vorige eeuw, die bij hem vooral in de smaak vielen door hun vloeiende lijnen. Dat bracht hem er uiteindelijk toe om de R18 te voorzien van onder meer een opvallende ‘batwing’ kuip, andere spatborden en een zwevend zadel. Die laatste is overigens van een R1200C uit 2005 en ook voor andere zaken werd een beroep gedaan op oude BMW onderdelen. De steunen van de kuip zijn bijvoorbeeld gemaakt van de knipperlichtsteunen van een ’82 R100 en een deel van het hulpframe komt van een ’91 K75. Ook de opvallende kleurstelling is deels gebaseerd op een originele BMW kleur, en wel van een R100RT uit ’83. Het uitlaatsysteem werd in samenwerking met Leo Vince ontworpen. Leuk detail: de grille voor de oliekoeler is gebaseerd op de grille van BMW auto’s uit de jaren 60. Prachtig duo wel!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws