Nieuws

Belgische motorcampagne

Terwijl in Nederland de discussie over de verkeersveiligheid van motorrijders naar aanleiding van de betreurenswaardige motorongevallen begin april vol losbarste – en er zelfs in de tweede kamer werd gesproken over een veiligheidscampagne – is zo’n campagne in België juist van start gegaan. Deze campagne is ingezet door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) samen met de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en het motto is ‘Laat je niet verrassen door motorrijders’, omdat men automobilisten wil de weggebruikers wijzen op de zichtbaarheid van motorrijders in het verkeer van vandaag.
De veiligheidscampagne bestaat onder meer uit een tv-spot en twee billboards langs de grote wegen. “Motorrijden wordt alsmaar populairder, met als onvermijdelijk gevolg dat het aantal verkeersslachtoffers onder motorrijders ook stijgt, ondanks een afname van het risico per reizigerskilometer. Deze evolutie vergt onze bijzondere aandacht, zeker gezien de veel grotere kwetsbaarheid van motorrijders in het verkeer, ” aldus Etienne Schouppe, de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit, bij de presentatie van de campagne. “In de helft van alle ongevallen ligt de oorzaak bij de andere weggebruiker. Daarbij gaat het in driekwart van de gevallen om perceptiefouten. Om de veiligheid van de motorrijders te verbeteren moeten we hierop inspelen.” Hij doelde daarmee op automobilisten die een motorrijder niet of te laat hebben opgemerkt, vandaar ook het thema ‘Laat je niet verrassen door motorrijders’. Schouppe: “We moeten ander weggebruikers bewust maken van de noodzaak om twee keer uit te kijken voor motorrijders.”
Men legt de fout echter niet alleen bij de ‘andere weggebruikers’: uit de ongevallenstatistieken blijkt dat inschatting- en beslissingsfactoren van de motorrijder zelf ook belangrijke oorzaken van een ongeval zijn. Schouppe: “Motorrijders moeten van hun kant beseffen dat de anderen hen niet altijd opmerken. Goed opvallen en defensief rijden zijn voor hen dus een absolute must.” Het BIVV heeft daarom een tweede affiche laten maken waarop een in het zwart geklede motorrijder zijn zwarte helm in een pot met felgele verf heeft gestoken.
De campagne wordt ondersteund met verscherpte controles van de politie om het respect voor de veiligheid van de motorrijders op te voeren. Maar ook de motorrijders zullen zich van hun kant gepast moeten gedragen in het verkeer.”
Uit de recente cijfers van ongevallen in België komt naar voren dat er op jaarbasis 136 motorrijders om het leven zijn gekomen, een stijging van 7,1% terwijl er voor alle weggebruikers tesamen het aantal doden met 2,6% is gedaald is. Verder blijken er meer ongevallen in de Waalse provincies te gebeuren dan in Vlaanderen. Het feit dat de Ardennen soms wel eens de speeltuin van de motorrijders genoemd word, is daar niet vreemd aan.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws